KL Cocktail: Programmeren – bittere noodzaak in het onderwijs of overschatte skill?

In de KL Cocktail van maart gaan we in discussie over programmeren en het onderwijs. Aan de basis staan twee vragen: moet het onderwijs iets met programmeren, en zo ja, wat dan?


Tijd

17:00 tot 19:00

Locatie
Kennisland

27 maart 2015

Elke maand nodigt Kennisland gasten uit die een thematisch raakvlak hebben met het werk en de missie van Kennisland. Onze gasten vertellen over hun expertise, ideeën en projecten. Hierdoor leren we van elkaars kennis en inzichten. Bovendien reflecteren we graag op ons eigen werk en luisteren we naar wat anderen daarover te zeggen hebben.

In maart gaan we in discussie over programmeren en het onderwijs. Aan de basis twee vragen: moet het onderwijs iets met programmeren, en zo ja, wat dan? Er wordt veel aandacht besteed aan ICT in het debat rondom de toekomst van het onderwijs (21st century skills++21st century skillsLees hier meer over deze vaardigheden., onderwijs 2032) maar er is ook controverse. Is er nog wel ruimte in het (over)volle curriculum van vaardigheden en kennis in het onderwijs? KL draagt graag bij aan het debat door (jonge)programmeurs te laten vertellen over hoe zij verbinding tussen de techwereld en de maatschappij maken. Vervolgens zal er vanuit de onderwijshoek gereflecteerd worden op hun aanpak en ideeën.

Coderen en programmeren moeten tot de academische vaardigheden van de hedendaagse student behoren.” – J.H. Hoogstad in Folia

Ines Duits is student informatica en schreef ‘Slimme meisjes programmeren’ ++Slimme meisjes programmerenEen lesboek speciaal voor meisjes van 8 tot en met 12 jaar om code schrijven te leren. De methode laat direct zien wat de toegevoegde waarde van programmeren is en daagt spelenderwijs uit om creativiteit te gebruiken.voor meisjes tussen de 8 en 12. Ze laat zien wat de toegevoegde waarde is van programmeren en daagt de lezers uit om hun creativiteit te gebruiken.

Youri van der Zwart is al jaren betrokken bij Hack In The Box. Elk jaar wordt er een conferentie over tech security georganiseerd in Amsterdam en Maleisië. Sinds vorig jaar is hij verantwoordelijk voor de expositie die bij de conferentie hoort: Haxpo is toegankelijk voor iedereen.

Jan Hein Hoogstad is een van de mensen achter Coding the Humanities en geeft les in programmeren. Als literatuurwetenschapper en autodidact programmeur vindt hij dat elke geesteswetenschapper moet kunnen coderen. Hij werkt aan een educatief platform dat samenwerking en ontwikkeling stimuleert.

Graag horen we of je bij de KL Cocktail aanwezig bent. Er zullen uiteraard hapjes en cocktails geserveerd worden. Aanmelden kan door een mail te sturen naar Lisette Kalshoven (lk@kl.nl).