Out of Office #14 ‘MOOCs: voorbij de hype’

Tijdens Out of Office gaan we in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen over vraagstukken die Kennisland belangrijk vindt en waar we meer over willen leren.


Tijd

17.00-19.00 uur

Locatie
Spring House, De Ruyterkade 128, Amsterdam

header_img
Laptop met lege collegezaal

Kunnen we de collegezalen wel afschaffen binnenkort?

Maker: Remix: KL / foto in scherm: Stevenfruitsmaak

Rechten:

Download
Kunnen we de collegezalen wel afschaffen binnenkort?
27 oktober 2017

We nodigen je met veel plezier uit voor de veertiende editie van Out of Office op 27 oktober 2017 van 17.00 tot 19.00 uur. We gaan in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen over vraagstukken die Kennisland belangrijk vindt en waar we meer over willen leren. Kom ook en ga samen met ons op zoek naar nieuwe inzichten, ontmoetingen en inspiratie, onder het genot van muziek, drankjes en hapjes!

Toen in 2008 de eerste MOOC++MOOCMOOcs zijn Massive Open Online Courses. Via moocs kunnen wereldwijd duizenden mensen tegelijkertijd gratis onderwijs van de meest gerenommeerde universiteiten en docenten volgen. het levenslicht zag, werd een revolutie aangekondigd. Het hoger onderwijs zou voorgoed veranderen en de universiteit zelfs overbodig worden. Bijna tien jaar later is de hype voorbij, maar experimenteren onderwijsinstellingen en tech-bedrijven volop met de mogelijkheden van het digitale leren. Deze bedrijven en instellingen streven nog altijd grootse ambities na, zoals het personaliseren, flexibiliseren en democratiseren van het onderwijs.

MOOCs en andere onderwijstechnologieën++EdTechMOOCs zijn slechts een van de vele voorbeelden van digitale innovaties die het onderwijsveld veranderen. Naar deze ontwikkelingen wordt meestal verwezen met de term EdTech (education technology). (ook wel EdTech genoemd) beloven een wereld van gratis onderwijs voor iedereen. Wie bijvoorbeeld kosteloos Spaans, Chinees of Swahili Ronkende beloften: “Free language education for the world. A free, world-class education for anyone, anywhere. Learning without limits. Free online courses from the world’s best universities.”wil leren spreken, kan terecht bij taalapps zoals Duolingo (“Free language education for the world”). Wannabe-bèta’s kunnen terecht bij de Khan Academy (“A free, world-class education for anyone, anywhere”). En wie gratis wil studeren bij de prestigieuze Ivy League-universiteiten, hoeft alleen maar in te loggen bij Coursera (“Learning without limits”) of EdX (“Free online courses from the world’s best universities”).

Tijdens Out of Office #14 ‘MOOCs: voorbij de hype’ onderzoeken we de mogelijkheden (en gevaren) die MOOCs en andere digitale ontwikkelingen bieden voor het reguliere (hoger) onderwijs. We stellen ons de vraag waarom wereldwijd universiteiten en venture capitalists++Venture capitalistsEdTech behoort tot de snelst groeiende industrieën van Sillicon Valley. Filantropen, technologiebedrijven (zoals Google en Facebook) en tal van ‘venture capitalisten’ investeren miljarden in deze opkomende markt. Lees waarom fors investeren in het ontwikkelen van MOOCs. En we bediscussiëren of MOOCs wel zo open en toegankelijk zijn als wordt gezegd.

Op naar 1 miljard MOOC-volgers

Dat MOOCs meer zijn dan een hype, blijkt uit de gestage groei van het aantal aanbieders, cursussen en studenten. Inmiddels bedienen zo’n 700 universiteiten meer dan 60 miljoen studenten met 7.000 verschillende cursussen.Inmiddels bedienen zo’n 700 universiteiten meer dan 60 miljoen studenten met 7.000 verschillende cursussen. MOOC-aanbieder EdX ambieert om in de komende tien jaar te groeien naar liefst 1 miljard actieve studenten. Aan MOOCs wordt – ondanks het open karakter – ook steeds meer verdiend: een kleine 100 miljoen dollar in 2016. In 2020 stijgt dat naar verwachting tot zo’n 8,5 miljard dollar.++Big businessEr wordt aan verdiend door bijvoorbeeld betaalde certificaten, reclame-inkomsten, scholing voor bedrijven en het verkopen van gebruikersdata.

De universiteiten zelf investeren fors in het maken van MOOCs, maar delen de content nagenoeg gratis. Zo ook de Universiteit van Amsterdam, waar socioloog Bart van Heerikhuizen gedurende vier decennia met schitterende hoorcolleges zo’n 4.000 studenten enthousiasmeerde voor de sociologie. Vlak voor zijn pensioen in 2013, vereeuwigde hij dat enthousiasme in een MOOC. Zijn ‘Classical Sociological Theory++Van HeerikhuizenTijdens de laatste opnames werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Over zijn MOOC en ziekte schreef Folia een mooi artikel. groeide uit tot een van de hoogstgewaardeerde cursussen op Coursera en is inmiddels ruim 30.000 keer bekeken. Door het succes van die MOOC stelt Van Heerikhuizen zichzelf de vraag: is de klassieke universiteit rijp voor het pensioen? Van Heerikhuizen: “Is de klassieke universiteit rijp voor het pensioen?”

Sicco de Knecht, hoofdredacteur van ScienceGuide, gelooft dat digitalisering in het onderwijs meer kan zijn dan alleen een vorm van schaalvergroting. Hij ziet nieuwe mogelijkheden in het technische en sociale aspect van EdTech. Deze zullen een toevoeging zijn op het leerproces van studenten en op de manier waarop een leertraject vormgegeven kan worden. Tijdens deze Out of Office licht hij een tipje van de sluier op van wat dit betekent voor het traditionele instituut van een hogeschool of universiteit.++De KnechtHierover schreef hij samen met hoogleraar Jan Anthonie Bruijn dit artikel.

Lector Open Educational Resources (OER) Robert Schuwer van Fontys Hogeschool ICT kijkt met een kritische blik naar de ontwikkelingen bij de MOOC-aanbieders.++SchuwerHij bekleedt de UNESCO Chair on Open Educational Resources. Lees meer over de doelstellingen en activiteiten van UNESCO. Hij is een pleitbezorger van open en toegankelijk digitaal onderwijs, maar vreest dat met name aanbieders van MOOCs zich steeds minder in die richting ontwikkelen. Als we niet opletten wordt dat wat geopend werd gesloten en dat wat gratis leek alsnog gecommercialiseerd.Als we niet opletten wordt dat wat geopend werd gesloten en dat wat gratis leek alsnog gecommercialiseerd.

Kom naar Out of Office #14 en denk mee over de toekomst van het digitale leren!

Aanmelden

Let op: Er is een beperkt aantal plaatsen, dus meld je uiterlijk 25 oktober aan via deze link.

Wil je een seintje als er weer een Out of Office aankomt? Laat dan hier je gegevens achter.