Bendecafé 9: Het onderwijs persoonlijk maken

De InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) verzorgde samen met enthousiaste docenten en leerlingen van het Connect College een leerzame middag waar gepersonaliseerd leren centraal stond.


  • Betrokken KL'ers
3 april 2013

Op 27 maart vond er voor de tweede keer een Bendecafé plaats in het Limburgse Echt. De InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) verzorgde samen met enthousiaste docenten en leerlingen van het Connect College een leerzame middag waar gepersonaliseerd leren centraal stond. Ruim 170 leraren, bestuurders en leerlingen kwamen bij elkaar om ervaringen te delen en vragen te stellen over dit thema. De grote opkomst en de vele input die geleverd werd laat zien dat gepersonaliseerd leren een actueel thema is. Alle ingrediënten voor een inspirerende middag waren dus aanwezig!

Met koffie, thee en Limburgse vlaai werden bezoekers welkom geheten door de behulpzame leerlingen van het Connect College. Directeur Jan Fasen en Martine Maes van IIO openden de middag. Martine interviewde Lex van den Nieuwenhuizen (projectleider van het IIO Experiment Onderwijsteams), Mara Verstappen en Lilian Knooren (Innovatiebrigadiers van IIO Experiment SlimFit) over de rol die deze experimenten kunnen spelen bij het persoonlijker maken van het onderwijs. Daarna werd er een Skype-verbinding gelegd met Zweden, waar Birgitta Erikson (onderwijsdeskundige) haar visie op gepersonaliseerd leren in Zweden uiteenzette. 

Solution Salons: flipping the classroom

Na deze introductie was het tijd voor het echte werk. Deelnemers hadden de keus uit 8 verschillende Solution Salons, verdeeld over 2 rondes. Geheel volgens het concept flipping the classroom kregen deelnemers vooraf informatie opgestuurd zodat er in de Salons vooral tijd was voor vragen stellen en uitwisselen. Bij iedere Salon was er een ‘expert’ aanwezig die zijn ervaring met gepersonaliseerd leren deelde, en input gaf aan de groepen die gevormd werden rond de vraagstukken die deelnemers zelf inbrachten.

In de Solution Salon met expert Tjeu Seeverens (SVO-PL / Talentenacademie) stonden vraagstukken over leiderschap en gepersonaliseerd leren centraal. De deelnemers kwamen met vragen als: wie is er verantwoordelijk voor het leerproces van leerlingen? Hoe kan in een schoolorganisatie leren van en met elkaar centraal staan, en wie neemt daar het voortouw in? Wat zijn de eigenschappen van een leidinggevende op een school waar persoonlijk geleerd wordt?

In de Solution Salon ‘Persoonlijk leren als strategie voor de toekomst’ deelde Jos Gijzen (College den Hulster) zijn ervaring met de omslag naar een school voor de toekomst. Een school die de leerling écht centraal stelt en die zich dus aanpast aan de leerling. Hoe creëer je een onderwijs- en leeromgeving die zoveel mogelijk inspeelt op de maat van de leerling? Niet het rooster, het gebouw, de inrichting, de lestijd of de beschikbaarheid van de leraar zijn leidend maar het leerproces van de leerling. Een belangrijke vraag die werd gesteld door de deelnemers was: wat is de eerste stap als je hier op school mee wil beginnen? Wat kan je als docent nu al doen? De rol van de vakdocent verandert en wordt meer coachend, de klassenstructuur verdwijnt en er ontstaan verschillende leerruimtes. Daarnaast veranderen alle aspecten van de onderwijsorganisatie, zodat het leerproces van de leerling centraal kan staan. Zowel Jos als Tjeu hebben veel inspiratie opgedaan bij hun bezoek aan Stockholm aan een zogenoemde ‘Kunskapsskolan’, bekijk hier een impressie van hun reis.

Goede mix van Limburgse gastvrijheid en inspiratie

De middag werd plenair afgesloten met een aantal korte impressies van de experts. De borrel die volgde werd gekenmerkt door Limburgse gastvrijheid, een groep leerlingen had de hele middag in de keuken gestaan om bijzondere hapjes klaar te maken. Ook bleek dat de middag veel stof deed opwaaien en veel inspiratie opleverde. We kijken wederom terug op een geslaagd Bendecafé in Echt! 

Een greep uit de tweets.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/bendecafe-9-het-onderwijs-persoonlijk-maken/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/bendecafe-9-het-onderwijs-persoonlijk-maken/