Chris Sigaloff bij de Onderwijsagenda
Het onderwerp was vernieuwing in het onderwijs, de noodzaak om van scholen slimmere en lerende organisaties te maken en hoe dat te stimuleren.
- Betrokken KL'ers
Eind januari was Chris Sigaloff openingsspreker bij een debat van de Volkskrant Onderwijs Agenda. Het onderwerp was vernieuwing in het onderwijs, de noodzaak om van scholen slimmere en lerende organisaties te maken en hoe dat te stimuleren.
Kernpunt in haar betoog was dat scholen zelf meer verantwoordelijkheid moeten krijgen en nemen. Er heerst teveel een sfeer van geïnstitutionaliseerd wantrouwen, waardoor veel leraren en schoolleiders een overmaat aan regeldruk en rompslomp ervaren. En ze worden te weinig aangesproken op hun professionaliteit. Daar moet meer ruimte voor komen.
Dezelfde dag publiceerde zij ook een artikel over bureaucratie in het onderwijs dat mede gebaseerd was op het laatste onderzoek van de Kafkabrigade. Dit is later ook gepubliceerd op Scienceguide onder de titel ‘Hoe ruim je rompslomp op’.
- Betrokken KL'ers
- Chris Sigaloff bij de Onderwijsagenda