Geen vertrouwen in de toekomst:
A Future NOT made in the EU

Vandaag lanceren onze Poolse partners van Centrum Cyfrowe de campagne 'A Future not made in the EU'. Doel van deze campagne is om aan te geven dat een modernisering van het auteursrecht zich niet erop moet richten om bestaande businessmodellen tegen de gevolgen van digitalisering te beschermen, maar om de positieve maatschappelijke en economische aspecten van nieuwe technologieën te versterken.


header_img
DigiDermis - Experience

Beeldmateriaal van de campagne 'A Future NOT made in the EU': DiGiDermis, een manier om tastbare herinneringen te bewaren.

Maker: Centrum Cyfrowe

Rechten:

Download
Beeldmateriaal van de campagne 'A Future NOT made in the EU': DiGiDermis, een manier om tastbare herinneringen te bewaren.
10 oktober 2017

Vandaag lanceren onze Poolse partners van Centrum Cyfrowe++Centrum CyfroweCentrum Cyfrowe is onze belangrijkste samenwerkingspartners binnen COMMUNIA. de campagne A Future not made in the EU. Door middel van speculative design++Speculative designSpeculative design (of design fiction) is het inzetten van design om toekomstige scenario’s te verbeelden en te bekritiseren. Dit gebeurt door het creëren van speculatieve, vaak provocerende, scenario’s die door middel van kunstmatige ontwerpen worden geconstrueerd. laten zij het zoeklicht schijnen op een onderbelicht aspect van de discussie over de modernisering van het Europese auteursrecht. Deze discussie wordt nu vooral gevoerd over de gevolgen van veranderingen in het auteursrecht op bestaande businessmodellen en culturele instellingen. Het auteursrecht heeft namelijk ook gevolgen over wat in de toekomst wel of niet mogelijk zal zijn bij nog te ontwikkelen innovaties.

Technologisch haalbaar, auteursrechtelijk niet legaal

Als onderdeel van de campagne heeft Centrum Cyfrowe daarom drie verschillende toekomstige toepassingen van technologie uitgewerkt die weliswaar technologisch haalbaar lijken, maar onder de huidige auteursrechtelijk regels in Europa niet legaal zouden zijn: DiGiDermis (een manier om tastbare herinneringen te bewaren) DiGiTutor (een digitale onderwijsassistent) en DiGiAtoms (een nieuw soort bouwmateriaal).

Doel van deze campagne is om aanHet auteursrecht heeft ook gevolgen over wat in de toekomst wel of niet mogelijk zal zijn bij nog te ontwikkelen innovaties. te geven dat een modernisering van het auteursrecht zich niet erop moet richten om bestaande businessmodellen tegen de gevolgen van digitalisering te beschermen, maar om de positieve maatschappelijke en economische aspecten van nieuwe technologieën te versterken. Als Europa verder een stimulator van technologische en sociale innovatie wil blijven, dan vereist dat een ander perspectief op de modernisering van het auteursrecht dan de beknopte visie die de Europese Commissie in 2016 gepresenteerd heeft.

In de woorden van Centrum Cyfrowe:

“If the authors and contributors to the copyright reform look behind their shoulder while drafting it, we will end up stuck in the analogue era. Specifically, Europe will end up like this. The rest of the world will advance forward.”