Network Effect Conference in Stockholm
Van 19 tot 21 oktober verbleef Joeri in Stockholm om de Network Effect Conference bij te wonen. Deze halfjaarlijkse conferentie heeft als doel een internationaal netwerk voor jonge leiders op te zetten.
Van 19 tot 21 oktober verbleef Joeri in Stockholm om de Network Effect Conference bij te wonen. Deze halfjaarlijkse conferentie heeft als doel een internationaal netwerk voor jonge leiders op te zetten.
Dit netwerk brengt veranderingen in cultuur, gedrag en omgang in de samenleving in kaart. Een voorbeeld: In het lijstje van de OECD is Zweden koploper in Europa op het gebied van kenniseconomie. Meer dan 3% van het BNP wordt besteed aan R&D. Tijdens de conferentie bleek dat Zweden haar sterke positie slechts aan een handvol bedrijven te danken heeft. Volvo, Ericsson en Saab zijn samen goed voor 2,5%. Gezien de komende hervormingen in de auto-industrie kan Zweden haar positie verliezen. Nederland blijkt het in de ogen van andere Europese landen beter te doen dan wij zelf denken. Eind jaren ’90 hebben grote hervormingen plaatsgevonden bij bedrijven zoals KPN en Philips. Ook in het kader van (multi-)culturele maatschappelijke veranderingen zijn de ogen op Nederland gericht.
Meer over het project Network Effect op de website van Demos.