Radicale vernieuwers trekken lessen uit reclame

Om het netwerk van Radicale vernieuwers te versterken en ze te helpen nog meer impact te genereren, organiseert KL een aantal pizzasessies met inspirerende workshops voor de Radicale vernieuwers. 


  • Betrokken KL'ers
3 mei 2013

De afgelopen maanden zochten Vrij Nederland en Kennisland naar Radicale vernieuwers in Nederland: mensen die op eigen kracht oplossingen vinden voor maatschappelijke problemen. In maart werden de 23 Radicale vernieuwers tijdens een feestelijke avond bekendgemaakt. Om dit netwerk van Radicale vernieuwers te versterken en ze te helpen nog meer impact te genereren, organiseert KL een aantal pizzasessies met inspirerende workshops voor de Radicale vernieuwers. 

Tijdens de eerste pizzasessie op 24 april gaven Eric Ytsma en Sydney Vollmer van reclamebureau Kingsday een workshop over het creëren van buzz rond je initiatief. ‘Het gaat er niet om wat merken over zichzelf vertellen maar wat mensen op straat over een merk vertellen’. Volgens Kingsday moet je reclame maken voor je initiatief door conversation value te creëren waardoor anderen over jou gaan praten. Onder het genot van pizza’s gingen de initiatiefnemers van FairPhone, Butch & Sundance Media, VJ Movement, Eigen Kracht, RMBLR en Flintwave op zoek naar de trigger die mensen uitnodigt om te praten over hun eigen initiatief. ‘Denk als een journalist’, was het devies.

Lakmoes-tweet

Een handige tip van Kingsday was de zogenoemde ‘lakmoes-tweet’: schrijf eerst een tweet waarin je kernachtig, prikkelend en aantrekkelijk je boodschap formuleert en daarna pas het bijbehorende persbericht of artikel. Zo dwing je jezelf om to the point te zijn. Het is die boodschap in maximaal 140 tekens waarvan je wilt dat iedereen hem gaat onthouden en verspreiden.

Nieuw verhaal in oude wereld

Bij verschillende Radicale vernieuwers blijkt er wrijving te bestaan tussen het nieuwe verhaal dat ze willen vertellen en de ‘oude’ wereld waar de financiers vaak zitten. Deze spanning is bijvoorbeeld zichtbaar bij Tim Dekker van RMBLR waarbij dakloze jongeren kleding ontwerpen. De boodschap ‘we doen een project met dakloze jongeren’ levert geld op in de welzijnssector en bij de overheid maar werkt averechts als je hippe urbankleding wilt verkopen. Hoe maak je de stap van een mooi verhaal verkopen naar geld verdienen? Volgens Kingsday is coherentie belangrijker dan consistentie. Je kunt verschillende verhalen vertellen aan aandeelhouders, subsidiegevers, onderzoekers, werknemers en consumenten. Je verhaal mag best gedifferentieerd zijn, als het maar logisch is en mensen het snappen. Je hoeft ook niet steeds het hele verhaal te vertellen. Haal er kleine dingen (‘nuggets’) uit die het bijzonder maken, dat zorgt voor de buzz

Deze eerste pizzasessie liet zien dat de Radicale vernieuwers echt op de grens van het oude en het nieuwe systeem werken en elkaar daarin kunnen versterken. Op naar de volgende pizzasessie in mei! Hier geeft Martijn Arnoldus van Kennisland een workshop over creatieve verdienmodellen.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/european-social-innovation-competition-fosters-collaborative-leadership-for-todays-biggest-challenges/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/european-social-innovation-competition-fosters-collaborative-leadership-for-todays-biggest-challenges/