Beeld en geluid op YouTube

    5 januari 2010

    Onder het mom van ‘als het publiek niet naar ons toe komt, gaan wij wel naar het publiek’ starten steeds meer organisaties een eigen YouTube-kanaal. Na de VPRO, de Publieke Omroep, het CDA, Greenpeace, PSV en de SP, heeft nu ook het Instituut voor Beeld en Geluid haar eigen channel.

    Op www.YouTube.com/Beeldengeluid geeft het instituut een voorproefje van de honderdduizenden uren materiaal die ze de komende jaren gaan digitaliseren. Het aanbod is nu nog beperkt, zo’n 42 filmpjes, maar wel veelbelovend. Heerlijk om Philip -Polygoon journaal- Bloemendaal (en andere prettige voice overs, waar zijn ze toch gebleven?) commentaar te horen geven bij John Lennon en Yoko Ono in het grote Hilton-bed, maar ook bij beelden van de Watersnoodramp en gymnastiek voor huisvrouwen in de jaren ’50.

    Videosite Youtube is verantwoordelijk voor tien procent van het totale wereldwijde internetverkeer, en dit zal waarschijnlijk alleen maar meer worden als niet alleen amateurs, maar ook bedrijven hun beeldmateriaal en masse online gaan aanbieden. Tot nu toe was de Youtube-interface nog redelijk archaïsch met z’n saaie grijze venster, maar ook daar komt verandering in. Sindskort kun je je videoscherm pimpen met gave kleuren en de kanalen zijn voorzien van de volledige huisstijl van de aanbieders. Er wordt hard gewerkt om de Youtube-filmpjes ook mobiel te maken. Het bedrijf tekende vorige week een overeenkomst met LG, dat een telefoon op de markt gaat brengen waarmee je eenvoudig video’s kunt kijken, uploaden en delen via een Youtube-vriendelijke interface. De iPhone van Apple kan de filmpjes ook al afspelen, al is het aanbod van mobiele filmpjes (nog) beperkt.

    TV (terug)kijken op internet, of dat nu via Youtube, Uitzendinggemist of Joost is, heeft een aantal belangrijke voordelen voor de gebruiker. Stel je voor, vroeger kon je met je VHS-recorder een aflevering van Bananensplit opnemen en op een zelfgekozen tijdstip terugkijken. Straks, over een jaartje of zeven (de geplande einddatum van het project Beelden voor de Toekomst) hoef je nooit meer zelf iets op te nemen. Je kunt altijd en overal elk programma dat ooit op de Publieke Omroep is uitgezonden opsnorren en direct bekijken op je laptop of mobieltje. Als het niet genoeg boeit, spoel je door, nadat je even een comment hebt gepost, zodat anderen ook weten dat het niet boeit. En zo zap je van Pinkpop 1979 via Cliff Richard in Nederland uit 1962 naar bevrijdingsbeelden van Den Haag uit 1945. Op dit moment is het filmpje van het bezoek van The Beatles aan Nederland uit 1964 het meest populair, maar het wordt pas echt interessant om te weten waar het publiek graag naar kijkt als straks honderdduizenden uren video beschikbaar komen. Laat die digitaliseringsmachines maar stomen! Kijk ik straks mooi naar het vraagteken van Mies en de mispoes van Rudi op mijn vrije zondag.

    Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/opinie/beeld-en-geluid-op-youtube/

    This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/opinie/beeld-en-geluid-op-youtube/