Nederland is klaar voor mobiele TV…

    6 januari 2010

    Als Nederlanders TV op hun mobiele telefoon zouden hebben, zouden ze hier op vakantie en onderweg gebruik van maken. Jongeren doen het het liefst op school. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO dat onder bijna 9 duizend Nederlanders gehouden werd en op 20 augustus openbaar gemaakt werd. Zijn Nederlanders er écht klaar voor? En hoe zit dat met de markt?

    Tegenstrijdige geluiden

    De conclusies van het onderzoek staan haaks op twee andere onderzoeken naar mobiele TV. Op 21 augustus verscheen de Mediabarometer van Ernst & Youngh dat jaarlijks onder 2000 Nederlanders uitgevoerd wordt. Conclusie was dat slechts 6% van de mobiele bellers daadwerkelijk interesse in live TV op de telefoon heeft. Uit recent onderzoek van Telecompaper bleek ook we weinig interesse te zijn voor een dergelijke dienst. De consument lijkt er kortom nog niet uit te zijn.

    Populaire plekken

    Als we luisteren naar de respondenten van TNS NIPO kunnen we wel een aantal interessante dingen leren. Interessant feit is dat slechts 1% van de Nederlanders gebruik maakt van mobiele TV. Toch weet de helft van de ondervraagde mensen in het TNS NIPO onderzoek al op welke plekken en wat ze zouden gaan kijken.

    Populairste plek is het vakantieadres (38%), daarna volgt onderweg (naar opleiding, werk etc.). Eén op de 12 noemt de WC als favoriete plek. Jongeren (13-17) zijn een doelgroep met een geheel eigen dynamiek. Ongeveer 1/3 doet het het liefst op school en, zo blijkt, hoe jonger men is, des te liever men in bed mobiele TV te willen kijken.

    Nieuws, sport vrouwenseries en soap

    Van de door TNS NIPO ondervraagden weet 65% ons al te vertellen wat ze het liefst op hun mobiel willen zien. Niet geheel verrassend staat het nieuws op nummer één (54%) in Nederland. De jongeren doen weer dwars: zij kijken liever naar muziekprogramma’s (62%). Mannen kiezen traditioneel voor de sport (30%). Vrouwen zwichten uiteraard voor series en soaps.

    Markt mobiliseert?

    Het persbericht van TNS sluit af met de vraag of dit betekent dat de vertrouwde TV in de Nederlandse huiskamers uit beeld gaat verdwijnen. Ik denk dat mobiele TV niet zozeer de opvolger is van de traditionele TV, maar een nieuw medium met eigen kwaliteitsregels. Misschien is de volgende vraag interessanter: hoe zou de markt er uit gaan zien als mobiele TV technisch mogelijk zou zijn en economisch aantrekkelijk? Kijk ik dan naar Goede Tijden op mijn mobiel als ik in de trein op weg naar mijn werk ben? Kijk ik een half uur naar Philip Freriks als ik op vakantie ben?

    Ik kan me er zelf helemaal niets bij voorstellen. Als ik wil weten voor een nieuws er is, check ik liever mijn RSS feeds. Mijn favoriete series kijk ik het liefst met iemand op de bank als ik thuis ben. Als ik op een lange treinreis ben, kijk ik liever een film vanaf mijn laptop. De markt voor mobiele TV is er volgens mij meer een die vraagt om snack TV. Lekkere tussendoortjes die ik aan zet als ik de trein in stap. Een hapje dat ik tussen het lezen van mijn krant en het plegen van telefoontjes weg kan eten. Degene die hier interessante content voor kan aanleveren zal koning worden van de markt. Wie zal dat kunnen?

    Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/opinie/nederland-is-klaar-voor-mobiele-tv/

    This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/opinie/nederland-is-klaar-voor-mobiele-tv/