Nordic Tour: Stockholm
Auteur: Joeri van den Steenhoven (voormalig voorzitter Kennisland)
Dinsdagavond komen we aan in Stockholm. We slapen in Hotel Nordic Light, een prachtig designhotel van de Zweedse hoofdstad. We hebben een diner waar we de reis tot nu toe evalueren en rond middernacht zijn we in een verhitte discussie beland over innovatie in grote en kleine bedrijven. De samenstelling van de groep is namelijk zowel innovatoren van o.m. ABNAMRO, ING, NS en Oce als creatieve ondernemers met max. 15 medewerkers. Erg leerzaam.
Woensdag. De volgende ochtend gaat het bezoek aan Volvo/Saab niet door. In plaats daarvan een presentatie van Paul Iske van ABNAMRO over innovatie en briljante mislukkingen. Het leidt weer tot een scherpe discussie waarin menigeen uit eigen ervaring vertelt hoe hij innovatie probeert te stimuleren in/met zijn eigen organisatie. We leren elkaar nu echt goed kennen. Daarna hebben we een uurtje vrij om Stockholm te verkennen. ’s Middags komen drie jonge mensen van ACNE langs. Een creatief mediabedrijf dat bedrijven helpt merken te bouwen of in de markt te zetten. Maar dat doen ze ook zelf. ACNE is niet alleen een reclamebureau, maar ook een jeansmerk en een speelgoedfabrikant. Als zij kansen zien hun eigen merk zelf uit te bouwen doen ze dat. Het jeansmerk is inmiddels internationaal een succes met een omzet van 20 miljoen euro per jaar. Hun mediastrategieen liggen vooral op vlak van viral marketing. Het bedrijf opereert op het snijvlak van ‘art and industry’. Het wordt een leuke middag, helemaal als we aan het werk worden gezet. In drie teams moeten we een strategie bedenken om een sleets merk (van een Zwitsers horlogemerk beginnend met SW…. dat in de jaren tachtig kleurrijke horloges voor jongeren maakte) weer terug op de kaart te zetten. Het lijkt een lopende opdracht te zijn. We komen met drie voorstellen. De meest radicale is het merk aan het publiek te geven en hen te vragen te komen met nieuwe producten. De besten kunnen het merk, een global brand, gebruiken. Andere ideeen zijn om mensen hun eigen horloges online te laten ontwerpen en hen een deel van de winst te geven als het goed verkocht wordt. Of om het merk te maken tot het horloges van de betrokken wereldburger en het een werkwoord te maken voor een betere wereld. Waarbij het horlge op wereldtour gaat. De jongens van ACNE zijn erg blij met al deze creativiteit en de kwaliteit van de pitches. Benieuwd of ze het meenemen in hun opdracht. Zo ja, dan willen we graag meedelen. 😉
Aan het eind van de middag verlaten we Stockholm alweer en vliegen naar Helsinki. Daar komen we aan in een wit, besneeuwde stad en Hotel Klaus K, wederom een mooi designhotel met dito bar. Na een drankje naar bed, want morgen vroeg op. Om half zeven vliegen we door naar Rovaniemi, precies op de Poolcirkel. Daar wachten sneeuwscooters, iglo’s en Pekka Himanen voor weer een inspirerende dag. Met een temperatuurtje van ca. -20 C, dus de Nordic tour maakt nu echt zijn naam maar. Tot later!