Een beweging van ambitieuze vernieuwende leraren is ontstaan

Na anderhalf jaar pionieren en experimenteren is het zo ver: de eerste lichting van Broedplaats010 is 'afgestudeerd'. Afgelopen woensdag presenteerden de deelnemers wat de Broedplaats hen heeft gebracht.


header_img
Kunstwerk Broedplaats010

Kunstwerk gemaakt tijdens de eindpresentatie van de eerste lichting van Broedplaats010.

Maker: Sophie van Opstal

Rechten:

Download
Kunstwerk gemaakt tijdens de eindpresentatie van de eerste lichting van Broedplaats010.
17 januari 2018

Afgelopen woensdag studeerde de eerste lichting van Broedplaats010++Broedplaats010De Broedplaats010 geeft leraren de kans om excellent te zijn en te worden. Lees hier meer over de Broedplaats.  af en presenteerde de bevindingen en opbrengsten van het afgelopen anderhalf jaar. Het werd een bijzondere middag waarin de deelnemers een kijkje in hun leertraject gaven. In samenwerking met de Thomas More Hogeschool en De Nederlandse School ontwierp Kennisland een intensieve leergang waarin docenten werken aan persoonlijke ontwikkeling, onderwijsvernieuwing en netwerkvorming. De eerste lichting deelnemers ronde deze leergang succesvol af.

De presentaties vinden plaats in een goedgevulde zaal in Theater Walhalla in Rotterdam. Iedereen is nieuwsgierig naar waar de deelnemers zich gedurende het leertraject mee bezig hebben gehouden. Kimon Moerbeek vertelt dat de Broedplaats010 is ontstaan vanuit de missie om docenten de ruimte en het eigenaarschap te geven om het onderwijsveld van de toekomst uit te vinden.De Broedplaats010 is ontstaan vanuit de missie om docenten de ruimte en het eigenaarschap te geven om het onderwijsveld van de toekomst uit te vinden. Daarnaast wordt door de Broedplaats010 een verbinding gelegd tussen verschillende scholen, sectoren en besturen. Deelneemster Kristel van Dalsum vertelt ons over haar bevindingen in de Broedplaats010 en wat het haar heeft gebracht. Wat ooit begon als een leergang voor onderwijsexcellentie is volgens haar uitgegroeid tot veel meer dan alleen een leergang:

‘Broedplaats010 is niet alleen een leergang uit de Rotterdamse onderwijs-CAO, Broedplaats010 is een netwerk van ambitieuze leraren met liefde voor de stad, haar onderwijs en haar leerlingen. En ik ben trots dat ik daar onderdeel van mag zijn!’

Ook deelnemer Willem Sonneveld vertelt over hoe hij als pionier aan de leergang begon. Zo kwam hij erachter dat bij het ontwikkelen van leiderschap, persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk is. Het intervisieleerspoor++LeersporenDe Broedplaats010 bestaat uit vier leersporen: het inspiratieleerspoor, het intervisieleerspoor, het incubatorleerspoor, het netwerkleerspoor. maakte een grote indruk op hem:

‘Toen ik begon aan de leergang had ik vooral grote ideeën, die veel impact moesten hebben en waar iedereen aan mee wil doen. Nu heb ik geleerd dat klein beginnen veel sterker is.’

Schoolbestuurder van Kind en Onderwijs Rolf van den Berg en onderwijswethouder Sven de Langen zijn ook erg tevreden over de Broedplaats010 en de deelnemers. Van den Berg doet een oproep aan de gemeente:

‘De Broedplaats010 geeft leraren de kans om excellent te zijn en te worden. Verdient de Broedplaats010 daarom niet een mastertitel?

De Langen is vooral erg blij dat zijn voorganger++Hugo de JongeVoormalig wethouder Hugo de Jonge lanceerde de Broedplaats010 in 2016 onder de naam ‘Erasmus Excellentie Leergang’. de Broedplaats010 mogelijk heeft gemaakt:

‘Het is goed is om leraren en docenten de ruimte te geven om het onderwijs verder te ontwikkelen. Zij weten wat er nodig is!’

Na de presentaties overhandigen de deelnemers een strippenkaart aan de wethouder. Deze kan hij inzetten om gebruik te maken van het advies, de ervaringen en de kennis van de Broedplaats010 deelnemers. De Langen belooft dat hij met zijn moeilijkste vraagstukken bij de Broedplaats010 terugkomt.

De initiatieven

In totaal heeft deze eerste leergang een vijftal initiatieven ontwikkeld. Al deze initiatieven zijn erop gericht om het Rotterdamse onderwijs te vernieuwen, te versterken of te inspireren.In totaal heeft deze eerste leergang een vijftal initiatieven ontwikkeld. Al deze initiatieven zijn erop gericht om het Rotterdamse onderwijs te vernieuwen, te versterken of te inspireren. In korte pitches lichten de deelnemers hun initiatieven toe. Dit doen ze in samenwerking met studenten van de ROC Creative College Dansopleiding Utrecht, die een geraffineerde symbolische vertolking van de initiatieven presenteren in de vorm van verschillende soorten dans.

De initiatiefnemers van ConnecTeach lanceren op deze middag hun digitale platform. Via dit platform verbinden ze leraren uit alle onderwijslagen met elkaar. Leraren kunnen op dit platform expertise delen en verkrijgen, materialen uitwisselen en op een gemakkelijke manier contact met elkaar te zoeken.

De initiatiefnemers van Q&A deBroedplaats zetten zich in voor verbinding tussen school en de wijk. Tijdens deze middag dagen ze het publiek uit om na te denken over hoe zij zelf lokaal kunnen bijdragen.

 

 

De missie van de initiatiefnemers van het Portfolio ‘Vaardigheden’ is om kansenongelijkheid in het Rotterdamse onderwijs tegen te gaan. Het Portfolio ‘Vaardigheden’ geeft kinderen met een achterstandspositie in het onderwijs inzicht in hun ‘21st-century’-vaardigheden. De deelnemers hopen dat hier meer erkenning voor komt in het onderwijsveld, zodat ieder kind op waarde wordt geschat en diens talenten kan benutten.

De Heldenbrigade probeert door middel van een positieve inzet thuiszittende jongeren weer naar school te krijgen, en zo ‘van elke bankhanger een bankspringer te maken’. In dit filmpje laten zij zien wat zij met de Heldenbrigade voor ogen hebben. In de choreografie zien we hoe de leerling zich met hulp uiteindelijk ontpopt tot een positieve held.

De bedenkers van het initiatief We Belong presenteren een menukaart ter uitnodiging om bij te dragen aan de ontwikkeling en beroepsoriëntatie van leerlingen. Zo snel mogelijk in contact komen met ‘de echte wereld’ is volgens de initiatiefnemers namelijk cruciaal:

‘Wij kunnen onze kinderen wel blijven beschermen, maar straks in de samenleving moeten ze het echt zelf doen. Wij leraren moeten de sleutel zijn tot die verbinding.’

Door middel van het We Belong Menu kan straks elke school zijn kinderen in contact brengen met de Rotterdamse samenleving.

Broedplaats010-beweging

NEr is een beweging van ambitieuze vernieuwende leraren ontstaan die laat zien dat verandering in het onderwijs vanaf de werkvloer komt.a alle inspirerende pitches van de eerste lichting nemen drie representanten van de deelnemers van de tweede lichting++De tweede lichtingVolg via LinkedIn de nieuwste ontwikkelingen en ervaringen van de tweede lichting van Broedplaats010. het woord. Sinds september 2017 zijn zij begonnen aan de leergang en op dit moment zijn ze al behoorlijk op dreef. Zo werken zij onder andere aan initiatieven om kansengelijkheid te bevorderen, nauwere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te realiseren en leraren te blijven motiveren voor hun vak.

Tijdens deze inspirerende middag werd een inkijkje gegeven in wat er ontstaat als je docenten uit verschillende onderwijslagen verbindt en samen laat nadenken over het Rotterdamse onderwijs. Er is een beweging van ambitieuze vernieuwende leraren ontstaan die laat zien dat verandering in het onderwijs vanaf de werkvloer komt. En deze Broedplaats010-beweging is nog lang niet klaar!

Wil je meer weten over de Broedplaats010, de initiatieven of ben je zo enthousiast geworden dat je wil deelnemen aan de derde lichting van Broedplaats010? Ga dan voor meer informatie naar de website of stuur een mailtje naar wj@kl.nl.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/beweging-ambitieuze-vernieuwende-leraren-is-ontstaan/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/beweging-ambitieuze-vernieuwende-leraren-is-ontstaan/