Kenniseconomie Monitor 2010

In de Monitor laten we zien hoe Nederland er als kenniseconomie voor staat. Verder vraagt de Kenniseconomie Monitor 2010 aandacht voor vijf tegenstellingen van de kenniseconomie. Daarnaast formuleren we tien punten voor de agenda om die tegenstellingen op te lossen. Wat voor kennisland willen we zijn?

Download
Publicatie
header_img
Tegenstellingen in de kenniseconomie (2010)

Klik op het plaatje om de publicatie te downloaden.

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Tegenstellingen in de kenniseconomie (2010) – klik op het plaatje om de publicatie te downloaden
01 oktober 2010

Denemarken en Zweden zijn in 2010 de beste kenniseconomieën ter wereld. Zij staan gezamenlijk bovenaan in de zogenoemde ‘Moederindex van de Kenniseconomie’++IndexDeze index is samengesteld uit de vijftien belangrijkste internationale rankings over kennis en innovatie. Nederland haalt een achtste plek. De index is opgenomen in de Kenniseconomie Monitor 2010 die op 1 oktober 2010 werd gepresenteerd. die we in deze Kenniseconomie Monitor presenteren. In de Monitor laat KL zien hoe Nederland er als kenniseconomie voor staat aan de hand van vijf bestaande en opkomende tegenstellingen in de samenleving. Daarnaast formuleren we tien punten voor de agenda om die tegenstellingen op te lossen. Met als kernvraag: wat voor een kennisland wil Nederland straks zijn?

Hoe we als land met grote tegenstellingen in de maatschappij omgaan bepaalt in hoge mate onze kansen op welvaart in de toekomstHoe we als land met grote tegenstellingen in de maatschappij omgaan bepaalt in hoge mate onze kansen op welvaart in de toekomst., en hoe Nederland er straks uitziet. De vijf tegenstellingen zijn:

Jong versus oud

De effecten van de vergrijzing worden versterkt met de opkomst van de kenniseconomie. Door te lage investeringen in een leven lang leren staan ouderen aan de kant. Jongeren moeten productiever worden om straks met minder mensen dezelfde welvaart op te brengen en een collectieve burn-out te voorkomen.

Infographic Jong vs Oud
Infographic Jong vs Oud

Klik op het plaatje voor grotere versie.

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Infographic Jong vs Oud – klik op het plaatje voor grotere versie

Hoog versus laag

De tegenstelling tussen hoger en lager opgeleiden neemt toe. Hoger opgeleiden hebben meer werk, zijn gelukkiger en leven langer. Lager opgeleiden voelen zich vaker buitengesloten en hebben geen boodschap aan de kenniseconomie.Lager opgeleiden voelen zich vaker buitengesloten en hebben geen boodschap aan de kenniseconomie. Dit vertaalt zich in economische, sociale en politieke tegenstellingen.

Infographic Hoog vs laag
Infographic Hoog vs laag

Klik op het plaatje voor grotere versie

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Infographic Hoog vs laag – klik op het plaatje voor grotere versie

Open versus gesloten

Gaan we kennis afsluiten door sterkere handhaving van auteursrecht en patenten, of zorgen we voor openheid om innovatie te bevorderen?Gaan we kennis afsluiten door sterkere handhaving van auteursrecht en patenten, of zorgen we voor openheid om innovatie te bevorderen? Deze tegenstelling leidt nu al tot een heftig debat, bijvoorbeeld over het downloaden van muziek.

Infographic Open vs gesloten
Infographic Open vs gesloten

Klik op het plaatje voor grotere versie.

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Infographic Open vs gesloten – klik op het plaatje voor grotere versie

Materieel versus immaterieel

Het Westen heeft geen monopolie meer op denkwerk.Het Westen heeft geen monopolie meer op denkwerk. Ook R&D-activiteiten verplaatsen steeds vaker naar Azië. Tegelijkertijd is Europa sterk afhankelijk van grondstoffen om bijvoorbeeld laptops en mobiele telefoons, de ‘infrastructuur van de kenniseconomie’, te kunnen maken. Die grondstoffen heeft Europa echter niet, maar China wel.

Infographic Materieel vs immaterieel
Infographic Materieel vs immaterieel

Klik op het plaatje voor grotere versie

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Infographic Materieel vs immaterieel – klik op het plaatje voor grotere versie

Krimp versus groei

De kenniseconomie is een stedelijke economie. Met de steden gaat het goed. Anderzijds krijgt Nederland te maken met krimpgebieden (Zuid-Limburg, Noordoost-Groningen, Zeeland) die de aansluiting op de kenniseconomie dreigen te verliezenKrimpgebieden dreigen de aansluiting op de kenniseconomie te verliezen. en verarmen.

Infographic Krimp vs groei
Infographic Krimp vs groei

Klik op het plaatje voor grotere versie

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Infographic Krimp vs groei – klik op het plaatje voor grotere versie

Tien agendapunten om de tegenstellingen te lijf te gaan

Voor elke tegenstelling hebben we twee oplossingsrichtingen. Die vormen samen de tien uitbreidingspunten voor de Nederlandse agenda voor de kenniseconomie.Voor elke tegenstelling hebben we twee oplossingsrichtingen. Die vormen samen de tien uitbreidingspunten voor de Nederlandse agenda voor de kenniseconomie. Het zijn punten die deels aanvullend en deels corrigerend zijn voor de lopende (beleids)agenda’s. Ze zijn bedoeld om verscherping van de gesignaleerde tegenstellingen tegen te gaan, en helpen voorkomen dat ‘slim’ en ‘Nederland’ een tegenstelling worden.

Tien agendapunten voor de kenniseconomie – klik op het plaatje voor grotere versie
Tien agendapunten voor de kenniseconomie

Klik op het plaatje voor grotere versie

Maker: Trapped in Suburbia

Rechten:

Download
Tien agendapunten voor de kenniseconomie – klik op het plaatje voor grotere versie

Achtergronddocumenten

Bij de Kenniseconomie Monitor 2010 verschenen de volgende twee achtergronddocumenten:

Persbericht

Download hier het persbericht (PDF) over de Kenniseconomie Monitor 2010.

 

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/publicaties/de-onderwijsbeweging-hoe-leerlingen-ouders-en-leraren-samen-hun-onderwijs-vernieuwen/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/publicaties/de-onderwijsbeweging-hoe-leerlingen-ouders-en-leraren-samen-hun-onderwijs-vernieuwen/