Start-ups in het onderwijs: terugblik op 1 jaar Onze Nieuwe School
KL heeft in samenwerking met de Gemeente Amsterdam de onderwijschallenge ‘Onze Nieuwe School’ georganiseerd. Lees wat deze internationale primeur heeft opgeleverd en wat we ervan kunnen leren. Wat brengt het teweeg in het onderwijs wanneer je iedereen laat meedenken en meebouwen?
- Betrokken KL'ers
- Chris Sigaloff
- Willemijn de Jong
Kennisland heeft in samenwerking met de Gemeente Amsterdam de onderwijschallenge++Start-ups in het onderwijsLees meer over de challenge in onze case ‘Start-ups in het onderwijs’. ‘Onze Nieuwe School’ georganiseerd. We daagden iedereen uit om een plan in te dienen voor een nieuwe school in Amsterdam. Met deze zoektocht wilde wethouder Simone Kukenheim het scholenaanbod in Amsterdam niet alleen uitbreiden, maar ook diverser maken.
Kennisland heeft de challenge en de incubator van Onze Nieuwe School georganiseerd. Allereerst gingen we op zoek naar de meest creatieve en innovatieve ideeën voor nieuwe scholen in Amsterdam, door middel van een campagne met als hoofdvraag “Hoe ziet jouw ideale school eruit?”. Vervolgens koos het publiek samen met een expertjury de meest kansrijke initiatieven, die wij in de incubator begeleidden om tot goede nieuwe schoolplannen te komen. De schoolmakers kregen coaching en advies van experts uit het onderwijsveld en kwamen in contact met het onderwijsnetwerk. Uiteindelijk mochten vier door de beoordelingscommissie geselecteerde initiatieven zich met hulp van de gemeente in de ‘kraamkamerfase’ daadwerkelijk oprichten.
In deze publicatie kun je lezenHoe kunnen we deze positieve beweging van schoolmakers vasthouden om te blijven innoveren in het onderwijs? wat deze internationale primeur heeft opgeleverd en wat we ervan kunnen leren. Wat brengt het teweeg in het onderwijs wanneer je iedereen laat meedenken en meebouwen? En hoe kunnen we deze positieve beweging van schoolmakers vasthouden om te blijven innoveren in het onderwijs?