Onderwijs- vernieuwing in Hongkong

Hoewel het onderwijs in Hongkong tot het beste in de wereld behoort, is er toch veel ruimte voor vernieuwing. Daarom start het belangrijkste fonds voor maatschappelijke vernieuwing in Hongkong een ambitieus programma voor excellente en innovatiegezinde leraren, uitgevoerd door Ednovators en Kennisland.


header_img
Hong Kong children

Kleine kinderen in Hong Kong.

Maker: Chspf

Rechten:

Original

Download
Kleine kinderen in Hong Kong.
2017 - 2019

Hoewel het onderwijs in Hongkong++KL in HongkongLees hier wat Kennisland nog meer doet in Hongkong (en waarom). tot het beste in de wereld behoort (ze stonden in 2015 op de negende plaats volgens PISA), is er toch veel ruimte voor vernieuwing. Er zijn veel leerlingen die vervroegd het schoolsysteem verlaten, er is sprake van een hoge werkdruk onder leraren en het onderwijssysteem is vooral gericht op kennisoverdracht en niet op het leren van competenties die nodig zijn voor de toekomst. Om deze redenen is The Hong Kong Jockey Club – het belangrijkste fonds voor maatschappelijke vernieuwing in Hongkong – gestart met een ambitieus programma: Innopower@JC: Fellowship for Teachers voor excellente en innovatiegezinde leraren, uitgevoerd door Ednovators en Kennisland.

Het programma, in grote mate geïnspireerd op het door Kennisland ontwikkelde Onderwijs Pioniers++Onderwijs PioniersLees meer in onze case ‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren’., gaat de leraren ondersteunen om behalve goede lerarenHet programma is in grote mate geïnspireerd op het door Kennisland ontwikkelde Onderwijs Pioniers. Het ondersteunt leraren  om behalve goede leraren ook goede onderwijsvernieuwers te zijn. ook goede onderwijsvernieuwers te zijn. Per jaar worden er tien leraren geselecteerd die een fellowship krijgen. Deze fellowship bestaat uit een sabbatical van tien weken waarvan twee weken in het buitenland, en een beurs voor het realiseren van een innovatief project op hun eigen school. Kennisland helpt als partner van dit programma mee in het ontwerp, verzorgt de kick-off voor de geselecteerde leraren in Hongkong en ontvangt een delegatie van leraren voor een Onderwijs Safari in Nederland.

Het Teacher Fellowship is in 2017 van start gegaan met tien leraren. Zij starten in april met hun sabbatical met als doel om inspiratie op te doen, te reflecteren op het onderwijs, te leren van buitenlandse voorbeeldenWe dragen bij aan een cultuur van onderwijsinnovatie in Hongkong, en krijgen een extern perspectief op onze eigen, nationale onderwijspraktijk. en om andere onderwijssystemen te leren kennen. Hiervoor komen de leraren uit Hongkong met hun collega’s naar Nederland. Kennisland ontwerpt voor hen een Onderwijs Safari. We gaan van 15 tot en met 19 mei op bezoek bij innovatieve scholen in Nederland, praten met de Onderwijsinspectie over het nieuwe toetsingskader++ToetsingskaderVanaf augustus 2017 vernieuwt de inspectie het toezicht op besturen, scholen en opleidingen. Eigen verantwoordelijkheid van besturen en scholen voor de onderwijskwaliteit en hun ambities vormen het uitgangspunt voor het vernieuwde onderwijstoezicht. Lees meer, gaan langs bij het ministerie van Onderwijs en praten met innovators uit het veld. Natuurlijk brengen we de leraren ook in contact met onze Nederlandse Onderwijs Pioniers zodat er een internationaal netwerk van onderwijsvernieuwers ontstaat.

Het programma heeft in eerste instantie een looptijd van drie jaar. We kunnen zo niet alleen bijdragen aan een cultuur van onderwijsinnovatie in Hongkong, maar krijgen ook een extern perspectief op onze eigen, nationale onderwijspraktijk en wat er nodig is om succesvol te kunnen blijven vernieuwen.

Download het programma van de Education Safari