Hong Kong laat zich inspireren door KL

Dit jaar vinden er in Hong Kong drie innovatieve projecten plaats die ontwikkeld zijn op basis van onze projecten. Voor Kennisland is het een unieke gelegenheid om de aanpakken verder te ontwikkelen en te zien hoe ze uitpakken in een andere context.


header_img
Dream School

Deelnemers van The Dream School in Hong Kong.

Maker: MaD Institute

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Deelnemers van The Dream School in Hong Kong.

Dit jaar vinden er in Hong Kong drie projecten plaats die ontwikkeld zijn op basis van Kennisland-projecten. Onderwijs Pioniers vormt de basis van het nieuwe Fellowship Program for Teachers, dat door de Jockey Club++Jockey ClubDe Hong Kong Jockey Club is Hong Kongs belangrijkste fonds voor maatschappelijke initiatieven. Lees meer wordt gefinancierd met het doel meer ruimte te maken voor de innovatiekracht van leraren. Er vond een summer school++Summer schoolLees hier meer over de summer school. plaats waar nieuwe schoolconcepten werden gecrowdsourcet, geïnspireerd op Onze Nieuwe School++Onze Nieuwe SchoolLees  meer over het crowdsourcen van nieuwe scholen in onze case ‘Start-ups in het onderwijs’.. En de Make a Difference School is gestart met een social lab om een nieuwe invulling te vinden voor de bibliotheken in Hong Kong++BibliothekenLees meer over dit social lab..

Deze projecten zijn met hulp van Kennisland ontwikkeld en opgezet. Zo hebben we afgelopen zomer een social-labsprint georganiseerd (zie de video hieronder), is er een team uit Hong Kong naar Amsterdam gekomen om te leren van de social-labmethodiek en is Chris Sigaloff meerdere keren naar Hong Kong gevlogen++Summer Dream SchoolLees hier meer over de Summer Dream School. om overheden en financiers te adviserenEen verklaring voor het ‘importeren’ van bij Kennisland ontwikkelde projecten is dat er in Hong Kong een groeiende behoefte is aan innovatieve aanpakken die vernieuwing van onderop mogelijk maken. Daar heeft Hong Kong maar weinig ervaring mee..

Vanwaar deze belangstelling van de Hongkongnezen?

Voor de ontwikkeling van eigen, innovatieve aanpakken is geld geen probleem. Hong Kong heeft een begrotingsoverschot van ruim 7 miljard euro. Een verklaring voor het ‘importeren’ van door Kennisland ontwikkelde projecten is dat er een groeiende behoefte is aan innovatieve aanpakken die vernieuwing van onderop mogelijk maken. Dit zijn aanpakken waar Hong Kong maar weinig ervaring mee heeft. Men kijkt daar vooral naar de lokale overheid voor het aanpakken van problemen en wordt de bevolking vooral gezien als consument. Social innovatie is een onbekend begrip in Hong Kong en innovatie in het algemeen staat ook niet hoog op de agenda. Maar toch zie je in Hong KongEr komt steeds meer aandacht voor grass roots initiatieven en er zijn er steeds meer mensen die zelf het heft in handen nemen en zich medeverantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van de samenleving. dat er de laatste jaren meer aandacht komt voor grass roots initiatieven en zijn er steeds meer mensen++Good LabEen voorbeeld hiervan is het Good Lab dat als hub dient voor sociaal ondernemers. die zelf het heft in handen nemen en zich medeverantwoordelijk  voelen voor de ontwikkeling van de samenleving. De recente Umbrella Revolution++Umbrella RevolutionLees hier meer over deze sit-in-protesten. is exemplarisch voor deze beweging. En hiervoor laat men zich graag inspireren door het buitenland.

Chris Sigaloff
Dream School II

Maker: MaD Institute

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Chris Sigaloff

Cultuurverschillen

Een logische vraag is of de in Nederland ontwikkelde aanpakken wel werken in zo’n andere cultuur? De verbale, directe en eigengereide Nederlandse leraren contrasteren bijvoorbeeld behoorlijk met de bescheiden, over het algemeen vrij volgzame leraren in Hong Kong.De verbale, directe en eigengereide Nederlandse leraren contrasteren behoorlijk met de bescheiden, volgzame leraren in Hong Kong. Termen zoals experimenteren, vernieuwen en kritiek leveren hebben daar een andere betekenis dan hier. Zo valt het niet mee om na een lezing een discussie met de zaal van de grond te krijgen en is men meer geneigd opdrachten te volgen in plaats van eigen initiatieven te ontplooien. Aanpakken zoals Onderwijs Pioniers en social labs, waarin hiërarchische verschillen terzijde worden geschoven, zijn daarom behoorlijk anders dan de gebruikelijke, hiërarchische en bureaucratische manier van werken en organiseren.

Desondanks slaan deze aanpakken goed aan. Er is juist in Hong Kong behoefte aan aanpakken die het mogelijk maken om zelf initiatief te nemen zonder te hoeven wachten op de overheid. Er lijkt een grote bereidheid te bestaan om in actie te komen en zelf het verschil te maken. De successen van Onderwijs Pioniers, Onze Nieuwe School en social labs laten zien dat het mogelijk is groot te denken, maar klein te beginnen. De successen van Onderwijs Pioniers, Onze Nieuwe School en social labs laten zien dat het mogelijk is groot te denken, maar klein te beginnen. Dat veel kleine beetjes uiteindelijk zoden aan de dijk zetten en dat bottom-up innovatie kan werken. De feedback die we terugkrijgen is dat de Nederlandse voorbeelden de Hongkongnezen inspiratie en zelfvertrouwen geven. Het geeft hen het gewenste steuntje in de rug om het zelf te doen.

Verhalen ophalen tijdens social lab in Hong Kong.
Verhalen ophalen

Verhalen ophalen tijdens social lab in Hong Kong.

Maker: Kennisland

Rechten:

Download
Verhalen ophalen tijdens social lab in Hong Kong.

Exporteren of overdragen

In de wereld van sociale innovatie is een terugkerend thema dat het noodzakelijk is om innovaties op te schalen om werkelijk impact te hebben. Te veel sociale innovaties kampen namelijk met de beperkingen van een positie in de marge. Er is echter ook een fundamenteel ongemak met opschalen aangezien de meeste sociale innovaties juist enorm context- en plaatsgebonden zijn. Het zomaar ‘exporteren’ van methodes of oplossingen lijkt dus niet erg kansrijk. Onze samenwerking met Hong Kong laat zien dat er een alternatief is. Namelijk niet zomaar opschalen, maar de werkbare principes overdraagbaar maken.Er is een fundamenteel ongemak met het opschalen van sociale innovaties, daarom maken wij onze werkbare principes liever overdraagbaar. We gaan dus niet Onderwijs Pioniers in Hong Kong neerzetten, maar proberen de principes van het programma zo expliciet mogelijk te maken zodat ze er in Hong Kong zelf mee aan de slag kunnen. We delen onze kennis, zijn open over onze gemaakte fouten en behaalde successen, denken mee en zijn betrokken partners. Ons doel is dat ze in Hong Kong eigen aanpakken en methodes kunnen ontwikkelen. Niet gekopieerd maar zeker wel geïnspireerd op Kennisland.

Kennisland leert hier veel van

Voor Kennisland is het een unieke gelegenheid om de aanpakken verder te ontwikkelen en te zien hoe ze uitpakken in een andere context. De elementen die in Nederland niet optimaal waren, kunnen we aanpassen en we maken het voor de partijen in Hong Kong mogelijk om te experimenteren, gebaseerd op echte en praktijkgedreven ervaringen. Ook maakt het samenwerking met talloze partijen in Hong Kong mogelijk, wat nieuwe inspiratie en kennis oplevert voor nieuwe aanpakken in de toekomst.