Leraren uit Hongkong delen lessen over onderwijs- vernieuwing

Afgelopen maand leerden Hongkongse po- en vo-leraren over onderwijsvernieuwing tijdens een Onderwijs Safari in Nederland. In deze video delen ze welke lessen en inzichten ze meenemen naar hun eigen onderwijspraktijk.


De drie docenten in de video horen bij een delegatie van bijna vijftig Hongkong-docenten die een week lang onze gast waren.
3 juni 2019

Na een week vol ontmoetingen met Nederlandse onderwijsvernieuwers en bezoeken aan vernieuwende scholen++Vernieuwende scholenWe bezochten onder andere Cartesius 2, UniC, het Vathorst College, het Da Vinci Cllege, Laterna Magica, Klein Amstrdam, de Alan Turingschool (winnaars van de scholenwedstrijd Onze Nieuwe School) en het Calandlyceum (deelnemer Broelaats020). , delen leraren uit Hongkong hun inzichten over het Nederlandse onderwijs. Waardoor werden ze geïnspireerd? Wat viel hen op aan de cultuur op Nederlandse scholen? En wat kunnen wij eigenlijk leren van het onderwijs in Hongkong?

De drie leraren in de video zijn onderdeel van de delegatie van bijna vijftigWat voor leraar willen ze zijn in Hongkong? Wat heeft ze het meest geïnspireerd aan het Nederlandse onderwijs, én wat kunnen wij leren van het Hongkongse onderwijs? leraren uit Hongkong++KL en HongkongWe werkten al eerder samen met Hongkong om onze principes en aanpakken voor vernieuwing over te dragen en sociale innovatie van onderop mogelijk te maken. Lees meer die we in Spring House ontvingen voor een Onderwijs Safari. Hun bezoek aan Nederland is onderdeel van een programma++EdnovatorsDit programma ontwierpen we samen met Ednovators, een organisatie die zich inzet voor het versterken van leraren en onderwijsvernieuwing in Hongkong. Lees meer van tien weken, waarin zij werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan een initiatief om het onderwijs in Hongkong te verbeteren. Dit is inmiddels de derde groep leraren die Kennisland begeleidt en daarmee groeit de beweging van vernieuwende leraren in Hongkong.

De leraren uit Hongkong wisselden ervaringen en kennis uit met Nederlandse leraren die eerder al in een van onze programma’s begonnen met pionieren in het onderwijs.++Onderwijs PioniersLeraren die hebben meegedaan aan het KL-project Onderwijs Pioniers (nu het LeraarOntwikkelFonds) blikten terug op hun eigen ontwikkeling: wat was er nodig om als leraar je eigen onderwijs te kunnen maken? Ze bezochten vernieuwende scholen en verschillende onderwijsinnovatie-experts++Onderwijsinnovatie-expertsMet onder anderen Gabrielle Tauz, directeur van NIVOZ, Ina Conkic, mede-oprichter van Designathon Works, Barbara Geestman, teamleider op het Lumion, Jochem van der Padt ontwerper van een vernieuwende Pabo in Leiden, Alette Baartmans, ‘opstart-directeur’ van Education Warehouse en Ronald Schaefer, rector op het Corlaer College..

In deze video blikken zij terug op de uitwisseling in Nederland: wat voor leraar willen ze zijn in Hongkong, wat betekent dat voor hun ontwikkeling? Welke vaardigheden of vernieuwing hebben kinderen in Hongkong volgens hen nodig? Wat heeft ze het meest geïnspireerd aan het Nederlandse onderwijs, én wat kunnen wij leren van het Hongkongse onderwijs?

Bekijk de video hier (of bovenaan dit artikel).

 

Alle Hongkongse leraren samen in Spring House.
Groepsfoto

Alle Hongkongse leraren samen in Spring House.

Maker: KL

Rechten:

Download
Alle Hongkongse leraren samen in Spring House.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/lerarencrisis-kl-ondersteunt-amsterdamse-scholen-die-heft-in-eigen-hand-nemen/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/lerarencrisis-kl-ondersteunt-amsterdamse-scholen-die-heft-in-eigen-hand-nemen/