Games, hype en hoop

6 januari 2010

Gouden bergen worden ons beloofd in de hype rondom de gamesindustrie: er zou meer geld in worden omgezet dan in de filmindustrie. Zo luidt een favoriet argument om het succes te onderstrepen.

Dat zet inderdaad zoden aan de dijk, als we het over Hollywood hebben. Maar in Nederland bestaat de winst toch vooral uit lucht, zo liet – toch niet de minste regisseur – Jean van er Velde zich eens ontvallen. Incubator Dutch Game Garden weet desalniettemin hoop te genereren tijdens haar officiële kick off op het NLGD Festival of Games. En passant worden wat uitdagingen geschetst.

De gameshype is in ieder geval anders dan de dot.com bubble: die was echt gebaseerd op lucht, in de game industrie is voldoende content aanwezig. Het licht aan het einde van de financiële tunnel is dat het steeds meer mogelijk is om (op tijd) normale salarissen, met secundaire arbeidsvoorwaarden te betalen. Zodat programmeurs die erin geslaagd zijn huis, hypotheek en kind te verwerven niet op zoek hoeven naar meer lucratief ICT-werk.

Talent & niche

En dat is hard nodig, want senior talent is zeldzaam in Nederland. Van de opleidingen, met name in Utrecht, komt genoeg goed en gemotiveerd talent. Maar net als in andere sectoren van de creatieve industrie is hier ook de veel gehoorde klacht dat junioren binnen het bedrijf nog veel moeten leren.

Nederland heeft haar programmeurs vooral nodig om zich goed in haar niche te kunnen positioneren. Het development van games kan en gebeurt overal ter wereld, concentreer je op de content is daarom het devies van de aanwezigen. Nederland is sterk in het ontwikkelen van gameconcepten, en zou deze positie kunnen versteken. Vooral als duidelijk gecommuniceerd kan worden dat er zoiets is als een Nederlandse game.

Ook Nederlandse game ontwikkelaars laten de code die hun concept tot leven brengt kloppen in bijvoorbeeld Oost-Europa. Dat biedt financiële voordelen: goedkopere arbeidskrachten. Maar vraagt ook veel: met name om de boel te managen en de kwaliteit te bewaken. Meer Nederlandse programmeurs zou dus zeker helpen.

Investeringen

En geld, geld is altijd goed, ook voor games. Geld in de vorm van fiscaal voordelige investeringen van particulieren bijvoorbeeld. Met enige jaloezie wordt gekeken naar de inmiddels opgedoekte film-CV-regeling. Of gewoon direct geld van de overheid, dat mag ook. Daar gelden België en Canada als voorbeelden. En concurrenten, voor de internationale positie van de Nederlandse Games industrie zou het helpen als hier een stimuleringsfonds was, zo is de gedachte. Met één à anderhalve ton is een startend bedrijf geholpen om haar eerste game te realiseren. Winst komt meestal pas bij de tweede of derde game. Maar zo lang kunnen de meeste bedrijven niet in de rode cijfers blijven.

Wie by the way een briljant idee voor online business modellen weet, heeft goud in handen. Ook een mooie niche voor de Nederlandse gamesindustrie: weten hoe geld verdiend wordt.

Auteur: Joanne van den Eijnden

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/opinie/games-hype-en-hoop/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/opinie/games-hype-en-hoop/