Dutch Design schittert op Salone de Mobile
Op de jaarlijkse Salone de Mobile, de jaarlijkse Milanese internationale meubelbeurs, zijn de Nederlanders dit jaar sterk vertegenwoordigt. Moooi, het designbedrijf van Marcel Wanders, laat er de wit kartonnen meubels van Studio Job en een sofa met veertien verschillende hoezen zien. Ahrend, meer bekend van goed zittende bureaustoelen van designmeubels pakt groots uit. Zij huren een bovenetage in een statig pand en investeert in Milaan een half miljoen euro om zich meer als een designmerk te presenteren. Daarnaast was er volop ruimte voor jonge Nederlandse ontwerpers als Joost van Bleijswijk en Kiki van Eijk.
Een van de drijvende krachten achter de groeiende aanwezigheid van Dutch Design is cultureel attache Monique Rohe. “Dutch Design is wereldberoemd maar niet toegankelijk en zeker niet over te koop”, aldus Rohe. Toen ze nog bij de ambassade in Japan werkte schitterden de Nederlandse designers vijf jaar geleden nog door afwezigheid. Een paar jaar later waren er al 20 te zien. Voor de beurs in Milaan liet Rohe een plattegrond maken van alle Nederlandse tentoonstellingen en liet de Italiaanse designwereld per mail weten dat de Nederlanders eraan komen.
Rohe heeft in een gesprek met NRC Handelsblad nog een goede tip voor de overheid.”Nederland is het enige land waar design onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen valt. Dat moet anders. Laat de Ecomische Voorlichtingsdienst met de designstichtingen de krachten bundelen voor de volgende meubelbeurs”.
Auteur: Geert Wissink