Obama adverteert in-game
Barack Obama heeft zijn campagnegebied uitgebreid. Waar hij eerder de weg naar sociale netwerken als Facebook en Myspace vond om zijn kiezersschare uit te breiden, is nu in een videogame een in-game advertentie van hem te zien (bron: Tweakers).
In de racegame Burnout Paradise (Electronic Arts) dook hij op met een oproep aan de gamers om via voteforchange.com hun stem uit te brengen. De gamer wordt door een billboard in de virtuele wereld aan te klikken naar een externe website geleid, alwaar hij of zij in enkele stappen te zien krijgt hoe en waar hij/zij kan stemmen.
Het is interessant hoe Obama (of misschien beter gezegd: zijn campagneteam) op nieuwe manieren probeert te komen om met name jongeren naar de stembus te krijgen. Een grandioze innovatieve applicatie is het fenomeen in-game advertentie niet, en zeker niet de aanklikbaar-billboard-langs-de-wegvorm die de presidentskandidaat heeft gekozen. Wel is vernieuwend dat deze vorm van adverteren niet alleen voor commerciële, maar ook voor politieke doeleinden ingezet wordt.
Stemmen in de VS is vergeleken met in Nederland nogal een onderneming: kiezers die hun stem willen uitbrengen moeten zich in bijna alle staten een tijdje vantevoren registreren om tijdens de daadwerkelijke verkiezingen hun stem uit te mogen brengen.
Obama bewijst in zekere zin het hele democratische systeem in de VS een dienst, door gamers die de bewuste racegame spelen (het spel is gericht op jongvolwassenen) op ‘hun’ territorium aan te spreken op hun stemrecht. Ze worden via het Obama-billboard verwezen naar een ‘neutrale’ website waar ze zich direct online kunnen registreren als kiezer en het antwoord op al hun verkiezingsgerelateerde vragen kunnen vinden. Het ingewikkelde kiessysteem wordt zo wat vereenvoudigd.
De keus om in een game te adverteren is lichtelijk opmerkelijk omdat Obama zich volgens gamepolitics.com in het verleden niet altijd even positief heeft uitgelaten over videogames. In verschillende toespraken repte hij dat kinderen door hun ouders achter de televisie en hun videogames vandaan gehaald moeten worden, zodat ze beter zouden presteren. Kennelijk is virtueel vermaak voor volwassen kiezers wel geoorloofd.
Ironisch is overigens dat, terwijl het campagnevoeren almaar elektronischer wordt, het stemmen zelf wellicht met het uiterst geavanceerde potlood & papier zal geschieden. Want onderzoekers hebben binnen zeven minuten de elektronische stemmachine die in verschillende staten voor de verkiezingen in gebruik is eenvoudig weten te kraken.
Auteur: Marieke Hegeman