European Social Innovation Competition

De European Social Innovation Competition promoot en ondersteunt sociale innovatie in Europa. De competitie vindt dit jaar voor de zesde keer plaats en heeft in 2018 het thema ‘RE:THINK LOCAL’.


Website
eusic.challenges.org/
header_img
Tijdens het EUSIC Launch event

Het thema van de European Social Innovation Competition is RE:THINK LOCAL.

Maker: Brett Walsh

Rechten:

Download
Het thema van de European Social Innovation Competition is RE:THINK LOCAL.
2013 - 2017

De European Social Innovation Competition is een initiatief van het DG Growth van de Europese Commissie, en wordt uitgevoerd door Kennisland in samenwerking met Nesta, Ashoka, ENoLL en Scholz & Friends. De competitie werd op 1 oktober 2012 in Lissabon gelanceerd ter nagedachtenis aan Diogo Vasconcelos++Diogo VasconcelosDiogo was een van de voorlopers in Europa op het gebied van sociale innovatie. Lees meer.. De EU Social Innovation Competition promoot en ondersteunt sociale innovatie in Europa en geeft een platform aan leidende Europese vernieuwers om nieuwe initiatieven te steunen, ze verder te brengen en om van elkaar te leren.

De Competitie

De European Social Innovation Competition heeft als doel om sociale innovatie-initiatieven verder te ontwikkelen en hen te helpen om hun potentieel te verwezenlijken. Uit alle inschrijvingen worden dertig semi-finalisten gekozen door een jury. Zij nemen deel aan de Social Innovation Academy in een stad in Europa, waar ze gedurende drie dagen coaching ontvangen en workshops volgen, en uiteraard leren van collega’s uit andere landen. Van deze semi-finalisten kiest de jury tien finalisten++Finalisten 2017Bekijk hier wie de finalisten van 2017 waren. , waarvan drie projecten uiteindelijk elk €50.000 ontvangen tijdens de uitreikingsceremonie in Brussel. Ook is er een Impact Prize te vergeven; alle semi-finalisten van de vorige editie maken een jaar later kans om €50.000 te winnen op basis van de impact die ze hebben bereikt sinds hun deelname aan de Social Innovation Academy.

2018: RE:THINK LOCAL

Ieder jaar komt tijdens de competitie een ander maatschappelijk relevant thema aan bod. Vorig jaar was dit Equality Rebooted++Equality RebootedIn 2017 stond de competitie in het teken van toenemende ongelijkheid die ontstaat door technologische ontwikkelingen. Lees hier meer. en in 2016 Integrated Futures++Integrated FuturesIn 2016 draaide de competitie om ideeën voor een betere opvang en integratie van vluchtelingen en migranten in Europa. Lees hier meer.. Dit jaar staat de competitie in het teken van het vergroten van kansen voor jongeren op de lokale arbeidsmarkt in een veranderende economie.

Er zijn nieuwe, creatieve aanpakken nodig die inspelen op de economische en technologische ontwikkelingen om daarmee bij te dragen aan de weerbaarheid van jongeren en de werkloosheid onder jongeren aan te pakken.In de Europese Unie is 16,7 procent van de jongeren onder de 25 werkloos++JeugdwerkloosheidCijfers over jeugdwerkloosheid van 2000 tot 2018 zijn na te lezen in de statistieken van Eurostat., ruim twee keer zoveel als het aantal werklozen onder volwassenen++Hogere werkloosheid onder jeugd dan volwassenen De werkloosheid blijkt hoger onder jeugd dan onder volwassenen. Lees meer hierover in dit rapport van Eurostat gepubliceerd in juli 2017.
. Daarbij heeft een groot deel van de jongvolwassenen dat wel een baan heeft een tijdelijk contract of een functie onder zijn of haar (opleidings)niveau
+
+Tijdelijke contracten en functies onder niveauDit blijkt uit een rapport uit 2017 van de International Labour Organization, over jongerenwerkgelegenheid.
. Dat maakt een carrière en de professionele ontwikkeling van jongeren onzeker en onvoorspelbaar. Tegelijkertijd liggen er volop kansen om jeugdwerkloosheid op de (lokale) arbeidsmarkt aan te pakken. Door technologische ontwikkelingen – denk aan het continu met elkaar in verbinding zijn – ontstaan nieuwe manieren van werken, bijvoorbeeld de mogelijkheid overal en altijd je laptop open te kunnen klappen en aan de slag te gaan (flexwerken). Dit soort trends hebben grote invloed op de arbeidsmarkt en dragen bij aan een slimme, duurzame en een inclusieve samenleving op lokaal niveau.


Echter om dit te realiseren zijn er lokale, innovatieve en creatieve aanpakken nodig. Initiatieven++Vernieuwende initiatievenVoorbeelden zijn initiatieven als Koeckebakkers en BLOK, die je misschien kent van ons ontwikkeltraject Amsterdammers, Maak je Stad!. die relokaliseren++RelokaliserenRelokaliseren is het herstellen en stimuleren van lokale economische activiteiten. Een nieuwe trend die de leefbaarheid van stedelijke gebieden zou verhogen. KL’s Koko schreef hier eerder over in dit opiniestuk. en inspelen op de economische en technologische ontwikkelingen, om daarmee bij te dragen aan de weerbaarheid en daadkracht van jongeren en werkloosheid onder jongeren op de lokale arbeidsmarkt aan te pakken.

Dit is geen gemakkelijke opgave, maar gelukkig zijn er in heel Europa ondernemende mensen, collectieven en organisaties die op zoek zijn naar en experimenteren met effectieve aanpakken op lokaal niveau. Het aangaan van nieuwe samenwerkingen en het delen van kennis is hierbij van groot belang.

Social Innovation Academy

Kennisland is verantwoordelijk voor de inhoudelijke organisatie van de Social Innovation Academy die in juli van dit jaar in Cluj plaatsvindt.Kennisland is verantwoordelijk voor de inhoudelijke organisatie van de Social Innovation Academy die in juli van dit jaar in Cluj plaatsvindt. Deze academy bestaat uit een driedaags programma dat gericht is op het verbeteren of verder ontwikkelen van initiatieven. De dertig semi-finalisten++Semi-finalisten 2017Bekijk hier profielen van de dertig semi-finalisten van vorig jaar. vormen een lerend netwerk en krijgen inspiratie en instrumenten aangereikt door deel te nemen aan workshops, interactieve discussie en sessies met experts en andere deelnemers.

In deze drie dagen worden de deelnemers ondergedompeld in alles wat voor hun project van belang is. Dit omvat bijvoorbeeld trainingen in het pitchen van ideeën, het ontwikkelen van een businessplan, het opzetten van nieuwe samenwerkingen en het onderhouden van een goed werkend team. Tijdens interactieve sessies met experts ontvangen deelnemers feedback op hun ideeën en aanpak. Naast de inhoudelijke bijeenkomsten bevat het programma ook verschillende bezoeken aan lokale initiatieven, waarbij deelnemers kennismaken met het sociale innovatieklimaat van Madrid en kansen krijgen om hun netwerk te vergroten.   

Meer informatie

Meer informatie over de competitie vind je hier. Je kunt de competitie ook volgen op Twitter via @EUSocialInnov en #diogochallenge.

Zien hoe het eraan toegaat bij de competitie? Bekijk hier de foto’s:

2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local2018 Launch: Re:Think Local
2018 Launch
Bekijk stream op Flickr

 

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/projecten/eu-sociale-innovatie-competitie/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/projecten/eu-sociale-innovatie-competitie/