Schermen met auteursrecht

KL onderzocht voor Stichting Behoud Moderne Kunst en NIMk de wensen van collectiehouders en videokunstenaars ten aanzien van online vertoning van videokunst en beschreef de relevante auteursrechtelijke aspecten bij online vertoning. 

Download
Publicatie
15 november 2012

Videokunst is een jonge en bijzondere tak van kunst. Videokunstenaars combineren in hun werk vaak bewegend beeld met fysieke installaties. Kwaliteit en context van vertoning zijn voor veel kunstenaars dan ook van essentieel belang om de betekenis van het kunstwerk te kunnen communiceren.

Net als met ander erfgoed en collectiemateriaal is er de afgelopen jaren veel tijd en geld gestoken in het digitaliseren van videokunst – met name door instellingen als NIMk. Maar wat gebeurt er vervolgens met die digitale videokunst? Kennisland onderzocht voor Stichting Behoud Moderne Kunst en NIMk de wensen van collectiehouders en videokunstenaars ten aanzien van online vertoning van videokunst en beschreef de relevante auteursrechtelijke aspecten bij online vertoning.

De eindpublicatie werd op 8 november gepresenteerd tijdens de jaarlijkse SBMK-dag. De bijhorende online tool is in de eindfase van ontwikkeling en zal binnenkort live gaan.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/publicaties/bescherming-persoonsgegevens-uit-oorlogstijd/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/publicaties/bescherming-persoonsgegevens-uit-oorlogstijd/