KL Cocktail: ‘400 dagen als Gemeentelijke Ombudsman: de eerste ervaringen en lessen’
Komt hij nog steeds bureaucratische toestanden waar geen touw aan vast te knopen is tegen? En wat kun je als burger en als overheidsinstantie leren van (opgeloste) klachten?
17.00 - 19.00 uur
- Betrokken KL'ers
- Jos van Kuik
- Lisette Kalshoven
Elke maand nodigt Kennisland gasten uit die een thematisch raakvlak hebben met het werk en de missie van Kennisland. Onze gasten vertellen over hun expertise, ideeën en projecten. Hierdoor leren we van elkaars kennis en inzichten. Bovendien reflecteren we graag op ons eigen werk en luisteren we naar wat anderen daarover te zeggen hebben.
‘Waternet trekt vastgelopen klacht alsnog vlot.’ ‘Schade fiets na veel moeite vergoed.’ Voor sommigen klinken deze koppen als willekeurige nieuwsberichten op AT5, voor anderen als de uitkomst van een slepende klachtenprocedure. Zo ook voor Arre Zuurmond. Op 11 september 2013 werd Arre, oprichter en voormalig wetenschappelijk directeur van de Kafkabrigade door de Amsterdamse gemeenteraad benoemd en beëdigd als Gemeentelijke Ombudsman voor Amsterdam.
Als ombudsman volgt Arre de ontwikkelingen op alle mogelijke beleidsterreinen van de gemeenten waarvoor hij ombudsman is (naast Amsterdam o.a. Almere, Diemen, Zaanstad). Daarnaast signaleert hij ontwikkelingen binnen onderdelen van de gemeenten waarover hij klachten heeft ontvangen en houdt hij nauwlettend in de gaten of zijn aanbevelingen worden opgevolgd en of de veranderingen tot het gewenste resultaat hebben geleid.
“Regels werken vaak vanuit één logica, maar meestal ligt er een cascade van gebeurtenissen aan zo’n klacht ten grondslag. Een beslissing van de overheid heeft in vier, vijf stappen enorme gevolgen en komt uiteindelijk wederom op het bordje van dezelfde overheid terecht.”
Er zijn inmiddels 400 dagen verstreken. Arre neemt ons tijdens de KL Cocktail mee in zijn ervaringen uit deze eerste periode. Wat zijn zijn belangrijkste lessen en inzichten? Als directeur van de Kafkabrigade onderzocht Arre ‘bureaucratische toestanden waar geen touw meer aan vast te knopen is’. Komt hij deze processen in zijn nieuwe functie weer tegen? En wat kun je als burger en als overheidsinstantie leren van (opgeloste) klachten?
Graag horen we of je komt. Er zullen uiteraard cocktails en hapjes geserveerd worden. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar Lisette (lk@kl.nl).
- Betrokken KL'ers
- Jos van Kuik jk@kl.nl
- Lisette Kalshoven lk@kl.nl