1 jaar Voor je Buurt: 5 lessen van de 7 succesvolste campagnes

Kennisland is trots op een succesvol startjaar van crowdfundingplatform Voor je Buurt.


  • Betrokken KL'ers
22 januari 2014

Kennisland is trots op een succesvol startjaar van crowdfundingplatform Voor je Buurt. Afgelopen jaar zijn 20 van de 24 buurtinitiatieven die een crowdfundingcampagne voerden succesvol gefinancierd. Elk initiatief heeft zijn eigen succesverhaal, met een initiatiefnemer, een actie of een toevallige gebeurtenis die het verschil heeft gemaakt. Maar wat hebben deze succesverhalen met elkaar gemeen? Welke 5 lessen kunnen we leren van de 7 initiatieven die niet alleen succesvol waren, maar ook een buitengewoon succesvolle crowdfundingcampagne hebben gevoerd?

  1. Vliegende start van de campagne
    Na 5 dagen campagne voeren hadden deze initiatieven gemiddeld 18 donateurs en was 19% van het doelbedrag opgehaald. De achterban was voor de start van de campagne al enthousiast over het initiatief en ging meteen tot actie over bij de start van de campagne.
     
  2. Sterke online campagne
    De pagina op Voor je Buurt had gemiddeld 1732 unieke bezoekers tijdens de campagne en 1 op de 13 bezoekers doneerde of hielp met een taak. De campagne bleef voortdurend in beweging doordat supporters het initiatief deelden met hun eigen netwerk.
     
  3. Groep initiatiefnemers met een sterke achterban
    Een succesvolle crowdfundingcampagne voer je niet alleen. Deze 7 initiatieven laten zien dat je veel sterker staat als je met meerdere mensen de campagne trekt en een hechte achterban hebt die vooraf al enthousiast is over het initiatief. De Bruisplaats had al 800 leden van Gouda Bruist achter zich en de populariteit van ilovenoord in Amsterdam-Noord zorgde voor een vlekkeloze campagne.
     
  4. Enthousiasmerende offline acties
    Met een online campagne kun je veel mensen bereiken, maar je maakt mensen pas echt enthousiast door hun persoonlijk te vertellen over je initiatief. Door je campagne feestelijk af te trappen of een veiling te organiseren waarmee je geld ophaalt, creëer je een groep enthousiaste supporters die elkaar stimuleren.
     
  5. Aantrekkingskracht door succesvolle uitstraling
    Iedereen wil graag bij een succesverhaal horen. Bij deze 7 campagnes straalt het initiatief na een tijdje zoveel succes uit dat het aantal donateurs sterk stijgt. De campagne van deze 7 initiatieven ging sneller lopen op het moment dat er 20 donateurs waren en meer dan 30% van het doelbedrag was opgehaald.

Wie voerden de succesvolste campagnes op Voor je Buurt? Bekijk de pagina’s van de 7 initiatieven: Kaspers Kerstboek, Bijenoase in ‘t Vogelhoff, De Bruisplaats, Starters4communities, Klassiek rondom de Klas, ilovenoord picknick en Noorderpark in beweging.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/1-jaar-voor-je-buurt-5-lessen-van-de-7-succesvolste-campagnes/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/1-jaar-voor-je-buurt-5-lessen-van-de-7-succesvolste-campagnes/