Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
In deze publicatie worden de resultaten gepresenteerd van het kwalitatieve onderzoek naar de opbrengsten en bijvangsten van vernieuwende vormen van onderwijs, die het resultaat zijn van deelname aan de IIO Experimenten.
- Betrokken KL'ers
- Chris Sigaloff
- Nora van der Linden
- Jos van Kuik
- Marlieke Kieboom
- Jurjen van den Bergh
- Willemijn de Jong
Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut en het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam hebben tussen maart en oktober 2014 in opdracht van het CAOP, Kennisland en het ministerie van OCW een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de uitkomsten van InnovatieImpuls Onderwijs (IIO).
IIO is in 2010 gestart als subsidieregeling voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs, met als doel te experimenteren++5 IIO ExperimentenBekijk hier de 5 IIO Experimenten. met nieuwe vormen van aanpak van het onderwijsleerproces, die kunnen leiden tot grotere arbeidsproductiviteit binnen scholen.
Het ministerie van OCW komt in het voorjaar van 2015 met de resultaten van het kwantitatieve onderzoek, waarin de effecten van de IIO Experimenten op de arbeidsproductiviteit, de onderwijskwaliteit en de werkdruk in kaart worden gebracht. Ondertussen verspreiden we met IIO op Maat++IIO op MaatMet IIO Op Maat verspreiden we de opgedane inzichten en ervaringen, en helpen we scholen die met innovatievraagstukken aan de slag willen. Meer weten? Kijk op de website. al deze geleerde lessen, opbrengsten en inzichten verder naar andere scholen in Nederland die zich (willen) bezighouden met onderwijsinnovatie.
Bekijk de resultaten en aanbevelingen uit het onderzoek ’Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs’ in de samenvatting en de factsheet. De gehele rapportage van het onderzoek is hier te bekijken.