Hosselen met Maak je Stad!

Vaak heb je anderen nodig om je doel te bereiken. In de tweede workshop van het ontwikkeltraject van Amsterdammers, Maak je Stad! gingen de deelnemers daarom aan de slag met ‘hosselen’. Niemand verliet de sessie zonder nieuwe partnerschappen te hebben gesmeed of nummers te hebben genoteerd.


header_img
Maak je Stad sessie #2- Hosselen

Deelnemers helpen elkaar bij het in kaart brengen van hun (nog ontbrekende) netwerk

Maker: Maarten Essenburg

Rechten:

Deelnemers helpen elkaar bij het in kaart brengen van hun (nog ontbrekende) netwerk
24 oktober 2017

In de eerste workshop van Maak je Stad!++ImpactDe eerste bijeenkomst van het ontwikkeltraject ging over impact maken en meten. Lees hier meer. zijn de deelnemers aan de slag gegaan met het in kaart brengen van hun impact. Maar om impact te realiseren heb je vaak anderen nodig. Tijdens de tweede workshop van Amsterdammers, Maak je Stad!++Amsterdammers, Maak je Stad!Dit is een programma waarin wij samen met de gemeente Amsterdam, Pakhuis de Zwijger en Waag Society stadmakers ondersteunen die werken aan een gezonde en talentvolle stad. Lees hier meer. op 19 oktober in Mike’s Badhuistheater hebben de deelnemers daarom gewerkt aan hun ‘hosselskills’. Hoe sluit je partnerschappen? En hoe overtuig je mensen?

Drie ‘ervaren hosselaars’ deelden onder leiding van speechcoach Jorrit Nuijens hun ervaringen en vaardigheden wat betreft dingen voor elkaar krijgen. Hosselen werd in deze bijeenkomst geïnterpreteerd als iets regelen op een creatieve manier. Dat kan zowel via de formele als informele weg gaan. Femke Haccoû, Urban Innovation Officer bij het Chief Technology Office van de gemeente Amsterdam, spoorde de deelnemers aan om gebruik te maken van bestaande systemen, maar vooral ook om die systemen om te buigen als dat nodig is om je missie te volbrengen. Wanneer bijvoorbeeld bepaalde regelgeving de groei van een initiatief in de weg staat, dan is het volgens Femke raadzaam om uit te zoeken of en hoe je die regels kunt veranderen. Ruud Koornsta, Nationale Energiecommissaris en eigenaar van duurzame investeringsmaatschappij Tendris, gaf de deelnemers mee dat je echt dingen voor elkaar krijgt, als je waardevolle mensen bij elkaar brengt. Zo verbindt Ruud in zijn werk altijd mensen die hij beter of slimmer acht dan hijzelf. Lars Boering stelde dat de kern van hosselen in het op mensen afstappen ligt. Als je het spannend vindt om een hoge pief aan te spreken, mag je volgens de directeur van World Press Photo soms best een beetje bluffen.Als je het spannend vindt om een hoge pief aan te spreken, mag je volgens de directeur van World Press Photo soms best een beetje bluffen.

 

Jorrit Nuijens, Lars Boering, Ruud Koornstra en Femke Haccoû vertellen hoe te hosselen.
Maak je Stad! Sessie #2- Hosselen

Jorrit Nuijens, Lars Boering, Ruud Koornstra en Femke Haccoû vertellen hoe te hosselen

Maker: Maarten Essenburg

Rechten:

Original

Download
Jorrit Nuijens, Lars Boering, Ruud Koornstra en Femke Haccoû vertellen hoe te hosselen

Een goede pitch is goud waard

De deelnemers van Maak je Stad! kregen niet alleen tips mee van ervaringsdeskundigen tijdens de bijeenkomst, maar gingen ook aan de slag met het in kaart brengen van hun netwerk. Dat deden zij door middel van een oefening gebaseerd op de Rich Picture-methode++Rich PictureEen Rich Picture is een holistische weergave van een situatie, waarin betrokken actoren en onderliggende dynamieken worden verbeeld. Lees hier meer.. Hierbij tekenden ze hun netwerk en nog ontbrekende netwerk uit op een leeg vel papier en gaven daarbij aan wat zij nodig hebben van verschillende partijen, maar vooral ook wat zij hen bieden. De oefening liet zien dat het enorm belangrijk is om een goede pitch te hebben tegenover een mogelijke partner.Het is enorm belangrijk om een goede pitch te hebben tegenover een mogelijke partner.

In het laatste onderdeel van de middag werd die les nog extra kracht bijgezet. Door middel van een rollenspel, wederom onder leiding van Jorrit Nuijens, werd geoefend met hosselen. Zo probeerde een initiatief om Ruud Koornstra, die investeerder speelde, over te halen om vijftigduizend euro in het initiatief te investeren. Een ander initiatief deed een poging om een samenwerking met Lars Boering aan te gaan, die de rol van de directeur van een groot mediabedrijf op zich nam. Zonder een krachtig verhaal over wat je unique selling point is, bleek dat behoorlijk lastig.

 

Initiatiefnemers proberen om een samenwerking aan te gaan met Lars Boering in een rollenspel
Maak je Stad! Follow Sessie #2: Hosselen

Initiatiefnemers proberen om een samenwerking aan te gaan met Lars Boering in een rollenspel

Maker: Maarten Essenburg

Rechten:

Original

Download
Initiatiefnemers proberen om een samenwerking aan te gaan met Lars Boering in een rollenspel

Volg het ontwikkeltraject

Na afloop van de tweede workshop van het ontwikkeltraject werd de door de Maak je Stad!-deelnemers++Maak kennis met de deelnemersOp de website van Amsterdammers, Maak je Stad! kun je meer lezen over de deelnemende initiatieven. opgedane kennis gelijk in de praktijk gebracht. Onderling en met de aanwezige sprekers werd nog flink wat gehosseld in en rondom Mike’s Badhuistheater. Onderling en met de aanwezige sprekers werd nog flink wat gehosseld in en rondom Mike’s Badhuistheater. Misschien is voor die vijftigduizend euro inmiddels al een investeerder gevonden.

In de volgende bijeenkomst duiken de deelnemers in hun projectorganisatie. Welke organisatievorm past bij hun missie? Om impact te bereiken is het niet alleen van belang om een uitstekende hosselaar te zijn, maar ook de projectorganisatie dient op orde te zijn.

Verder lezen? Bekijk de updates op de website van Maak je Stad! en houd onze nieuwsberichten in de gaten. Check ook alle foto’s:

Sessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: HosselenSessie #2: Hosselen
Sessie #2: Hosselen
Bekijk stream op Flickr