Waar staan de Waaghalzen nu?

De ‘Waaghalzen’ zijn pionierende en onderzoekende leraren, onderwijsadviseurs en andere onderwijsmakers, betrokken bij Stichting Westelijke Tuinsteden, die op school aan de slag gaan met onderwijsinnovatie. Een schooljaar lang krijgen ze tijd, ruimte en middelen om aan de slag te gaan met een vraagstuk dat speelt binnen hun school. Wij gingen kijken naar wat dat voor vernieuwende en inspirerende oplossingen oplevert die het onderwijs spannender en beter maken.


header_img
Giraffen

Deze afbeelding is gemaakt door artificiële intelligentie (DALL.E).

Maker: DALL.E

Rechten:

Download
Deze afbeelding is gemaakt door artificiële intelligentie (DALL.E).
15 september 2022

Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden organiseerde op 14 september de Waaghalzendag, een jaarlijks moment waarop innoverende onderwijsmakers terug- en vooruitblikken op hun vernieuwende onderwijsplannen. Sinds acht jaar kiest de stichting ervoor om leraren en andere betrokkenen in de organisatie de kans te geven om met budget, tijd en middelen het onderwijs een beetje beter te maken. Ooit begonnen als een project dat samen met Kennisland is opgezet, is het een eigen leven gaan leiden. Want leraren als architect van het onderwijs: dat werkt. 

Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West bezochten we enthousiaste onderwijsmakers met boeiende oplossingen voor uiteenlopende vraagstukken. Zo vonden twee leraren dat hun schoolrapporten te veel nadruk leggen op hoe de leerling het doet in vergelijking met de rest van de klas, en te weinig ruimte bieden om de ontwikkeling en het talentLeraren als architect van het onderwijs: dat werkt. van het kind zelf te belichten. Onder het mom van ‘elk kind groeit altijd’ hebben ze het idee voor een leerlingportfolio uitgewerkt. Dit portfolio maakt de ontwikkeling van leerlingen op een aansprekende manier zichtbaar voor ouders/verzorgers, leerkrachten en de kinderen zelf.

‘Laat ze rennen als ze dat willen’

Een andere deelnemer werkte afgelopen jaar aan een plan om leerlingen wél te laten rennen door de gangen. Mits ze daar behoefte aan hebben, want iedere leerling heeft een andere beweegbehoefte. Leerlingen kunnen zich beter concentreren als ze hun (teveel aan) energie kwijt hebben gekund, en er is dan meer rust in de klas. 

Appelmoes maken in de klas is prima te combineren met meten en rekenen, zo bewees weer een andere Waaghals. Zo kun je nieuwe informatie in (een bekende) context aanbieden en door vakgebieden te combineren blijft er meer tijd over voor herhaling en verdieping. Lesstof dichtbij de belevingswereld van kinderen brengen, maakt die betekenisvoller en dus interessanter.Lesstof dichtbij de belevingswereld van kinderen brengen, maakt die betekenisvoller en dus interessanter. Dat smaakt naar meer (appelmoes)! Hoewel thematisch leren op veel plekken in het onderwijs al gebeurt, wordt het nog vaak gezien als tijdrovend gedoe. Deze leraar laat zien dat het tegenovergestelde het geval is. 

 


Ben jij benieuwd naar wat onderwijsvernieuwing op jouw school teweeg kan brengen? We denken graag met je mee! Neem contact op met Michèl de Vries via mv@kl.nl.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/waar-staan-de-waaghalzen-nu/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/waar-staan-de-waaghalzen-nu/