Expeditie Open School: op onderzoek in én met de buurt

Hoe kunnen leerlingen leren met én van de buurt? Vanuit die vraag startte Kennisland in het schooljaar 2016/2017 samen met onderwijsinitiatief Spring High de Spring High Expeditie. In de publicatie ‘Expeditie Open School’ beschrijven we hoe zo’n Expeditie er ook voor andere scholen uit kan zien.

Download
Publicatie
header_img
Spring High

Kinderen presenteren de Sloterplastour die ze samen met hun opdrachtgever ontwikkelden.

Maker: Kennisland

Rechten:

Original

Download
Kinderen presenteren de Sloterplastour die ze samen met hun opdrachtgever ontwikkelden.
26 februari 2018

Met ouders, buurtbewoners, ondernemers, gemeente en andere betrokkenen gingen veertig leerlingen op zoek naar oplossingen voor grootstedelijke vraagstukken in het klein. De wereld buiten de school bood een onuitputtelijke bron van kennis en met de Spring High Expeditie ontstond er een waardevolle wisselwerking tussen maatschappelijke ontwikkelingen en het onderwijs. In de publicatie ‘Expeditie Open School’ beschrijven we hoe zo’n Expeditie er ook voor andere scholen uit kan zien.

Iedereen wil goed onderwijs. En om goed onderwijs te realiseren, moet er een permanente dialoog zijn tussen het onderwijs en de samenleving. Leren vindt vaak nog grotendeels plaats binnen de ‘hoge muren’ van de school. Met de Expeditie Open School verplaatsen we het leren naar buiten en maken we de samenleving tot leeromgevingOm goed onderwijs te realiseren, moet er een permanente dialoog zijn tussen het onderwijs en de samenleving.. De Expeditie is geïnspireerd op de verschillende onderwijsvernieuwingsprogramma’s++Onderwijsprogramma’sEen voorbeeld van zo’n programma is de Rotterdamse Broedplaats, waarbij vernieuwende leraren werken aan maatschappelijke vraagstukken op het snijvlak van het onderwijs en de stad.
en zowel de Nederlandse als internationale social labs++Social labsIn social labs experimenteren we in multidisciplinaire teams van buurtbewoners, professionals en beleidsmakers met inclusieve beleidsvorming rondom complexe maatschappelijke vraagstukken. van Kennisland, waarbij aan maatschappelijke vraagstukken wordt gewerkt met allerlei betrokkenen uit een stad of wijk.

In de publicatie ‘Expeditie Open School’ lees je uit welke stappen een Expeditie bestaat: van het kiezen van een geschikt vraagstuk tot het betrekken van opdrachtgevers uit de buurt en het testen van oplossingen. Elke stap wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de Expeditie met onderwijsinitiatief Spring High, waarbij veertig leerlingen van tien tot zestien jaar werkten aan oplossingen voor vraagstukken rondom toerisme++ToerismeHoewel het centrum van Amsterdam volgens velen te toeristisch wordt, zijn in Amsterdam Nieuw-West nauwelijks toeristen te vinden. Dat is jammer, omdat dit stadsdeel veel mooie en interessante plekjes kent. Daarom onderzochten de leerlingen van Spring High hoe er meer toeristen naar Nieuw-West kunnen komen. voor acht verschillende opdrachtgevers++Hotel BuitenEen van die opdrachtgevers was bijvoorbeeld Hotel Buiten. Bekijk hier de vlog die de leerlingen van Spring High voor Hotel Buiten maakten. .

Wil jij ook op Expeditie met je school? We denken graag met je mee!

Bekijk hier hoe de eindpresentatie van de Spring High Expeditie eruit zag:

Camyre prijst de leerlingenStoere jongensUitlegStéphanie in gesprek met een leerlingAltenay test zijn handschaduwkunstenDoorlopen stappenHotel Buiten en de VlugtVlog voor Hotel Buiten
Eindpresentatie Spring High Expeditie
Bekijk stream op Flickr

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/publicaties/open-overheid-in-de-praktijk-lessen-en-aanbevelingen/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/publicaties/open-overheid-in-de-praktijk-lessen-en-aanbevelingen/