Online vernieuwingstraject met Hongkongse leraren

Kennisland is dit jaar voor de vierde keer betrokken bij het Hongkongse programma voor innovatieve leraren. Zij werken aan persoonlijke ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs in Hongkong. Wij helpen de leraren met pionieren vanuit onze ruime ervaring met onderwijsvernieuwing door leraren zelf.


header_img
Videobellen met leraren in Hongkong

Maker: Kennisland

Rechten:

Download
Videobellen met leraren in Hongkong
25 mei 2020

We zijn verheugd dat we voor het vierde jaar++KL en HongkongLees hier waarom Hongkong zich graag laat inspireren door KL. betrokken zijn bij het Hongkongse programma voor innovatieve leraren.++Ednovators en Onderwijs PioniersDit programma ontwierpen we samen met Ednovators, een organisatie die zich inzet voor het versterken van leraren en onderwijsvernieuwing in Hongkong. Het programma is gebaseerd op een van onze eerdere programma’s: Onderwijs Pioniers.
Lees meer
Door mee te doen aan het programma werken de Hongkongse leraren aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan verbetering van het onderwijs in Hongkong. De afgelopen jaren duurde het programma telkens tien weken, en gingen wij in april een week naar Hongkong om het programma af te trappen. Halverwege mei kwamen dan jaarlijks bijna vijftig leraren naar Nederland om Nederlandse onderwijsvernieuwers te ontmoeten en Nederlandse scholen te bezoeken. Dat liep dit jaar anders.

In verband met de coronacrisis zijn de programmaonderdelen verspreid over een periode van een jaar, met meer ruimte voor bezinning en reflectie. En wij gaan dit jaar niet naar Hongkong, maar ontmoeten de vernieuwende leraren gewoon in ons thuiskantoor, via videobellen.

In mei was onze eerste ontmoetingAls het onderwijs in Hongkong hetzelfde blijft, jongeren dan veel kennis hebben, maar niet weten hoe ze die kennis moeten opvatten, beoordelen of kunnen omzetten in handelen. met de vierde lichting ‘Teacher Fellows’. Niet eerder videobelden we met zoveel mensen tegelijk. Ter kennismaking vertelden ze ons kort over hun innovatieve ideeën voor het onderwijs. Ze keken de korte film Changing Education Paradigms en we gingen in gesprek over wat het zou betekenen voor jongeren in Hongkong als we het onderwijs niet vernieuwen.

 

 

Een van de Hongkongse lerarenZe koppelen onderwijs aan vraagstukken in de maatschappij, om jongeren te laten zien dat ze een belangrijke rol spelen in de Hongkongse samenleving. vond dat als het onderwijs in Hongkong hetzelfde blijft, jongeren dan veel kennis hebben, maar niet weten hoe ze die kennis moeten opvatten, beoordelen of kunnen omzetten in handelen. Een andere leraar stelde dat kinderen op de basisschool nog gemotiveerd zijn om te leren, maar dat diezelfde jongeren op de middelbare school hun motivatie vaak verliezen. Dat komt volgens hem door het eentonige middelbare onderwijs, die past bij de manier van leren van slechts een kleine groep jongeren. 

Het Hongkongse onderwijs moet anders

Voor hen is het duidelijk: het onderwijs moet anders. De komende maanden krijgen de ideeën van deze groep leraren steeds meer vorm en zetten ze zich in om het onderwijs te verbeteren, in ieder geval op hun eigen school. De thema’s waar deze groep zich vooral mee bezighoudt zijn het stimuleren van creativiteit, motivatie, empathie, nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en zelfontplooiing van Hongkongse leerlingen.De thema’s waar deze groep zich vooral mee bezighoudt zijn het stimuleren van creativiteit, motivatie, empathie, nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en zelfontplooiing van Hongkongse leerlingen. Ze  werken aan een positieve school, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van communicatievaardigheden onder leerlingen en leraren, en te leren door te spelen (bijvoorbeeld door theater en ‘maakprojecten’++MaakprojectenDit komt van ‘Maker Education’: een benadering van probleemgestuurd en projectmatig leren. Jongeren leren door te doen, door samen te werken en te leren van hun fouten. in te zetten). Ze koppelen onderwijs aan vraagstukken in de maatschappij, om jongeren te laten zien dat ze een belangrijke rol spelen in de Hongkongse samenleving.

De komende maanden staan er nog meer online bijeenkomsten op de planning, om de leraren op afstand te begeleiden in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. In juni onderzoeken we bijvoorbeeld samen met de groep wat het betekent om te pionieren in het onderwijs, hoe je dat het beste kunt doen en wat je daarvoor nodig hebt als leraar.++Onderwijsvernieuwing met lerarenHier hebben we veel ervaring mee door projecten als Broedplaats Amsterdam, Broedplaats Rotterdam, Onderwijs Pioniers en het Lerarenontwikkelfonds. In januari 2021 hopen we de Hongkongers alsnog te ontvangen in Nederland voor de Onderwijs Safari: een week die in het teken staat van leren en uitwisselen over onderwijsvernieuwing en welke belangrijke rol de leraar daarin speelt. Lees hier wat de leraren van de vorige lichting geleerd hebben.

 

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/nieuws/online-vernieuwingstraject-met-hongkongse-leraren/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/nieuws/online-vernieuwingstraject-met-hongkongse-leraren/