Stage-ervaringen

Als je een idee wilt krijgen over hoe het is om bij KL stage te lopen, lees dan hieronder de verslagen van Simone van Dijk, Rik Salomé, Tessa de Geus, Tessa de Swart, Mette Bruinsma, Vivian Videler, Sophie Berkhout, Ruby Wever, Alette Baartmans, Tim van Polen, Jitske Brinkman, Joris Pekel, Marc den Hoed, Aaisha Hussain, Marieke Hegeman, Hanneke Kleinjan, Anna van Zoest, Corline van Es en Jan-Willem Hoogstraten.

 

Simone van Dijk over haar stage bij Kennisland (2016)
Voor mijn onderzoeksmaster Social Sciences aan de UvA moest ik een onderzoeksstage lopen. Ik zag dit als een perfecte gelegenheid eens buiten de wetenschappelijke bubbel te treden en op zoek te gaan naar een plek waar ik erachter kon komen of ik me met al die research skills ook nuttig kon maken in de praktijk. Hier bleek Kennisland de perfecte plek voor. Bij KL gaat het over complexe sociale vraagstukken, en daar wordt vaak op abstracte, wetenschappelijke manieren over nagedacht. Aan de andere kant staat de ‘echte wereld’ bij KL centraal, en worden deze vraagstukken dus altijd vertaald naar concrete (vaak onconventionele, innovatieve) projecten. 

Ik heb tijdens mijn stage zowel meegelopen in het Social Labs-team, waarvoor ik wekelijks in Amsterdam Nieuw-West te vinden was om daar met bewoners, professionals en beleidsmakers te praten over het leven in de wijk, als onderzoek gedaan naar de methode van de social labs. Voor mijn onderzoek bij KL ben ik stad en land afgereisd om allerlei mensen te spreken die betrokken zijn geweest bij Kennislands eerdere social labs. En dat is meteen ook het coole aan Kennisland: je wordt echt gezien als een van de KL’ers, en je krijgt dus heel veel verantwoordelijkheid en autonomie. Het standaardbeeld van een stagiair die alleen mag kopiëren en koffie halen is dus absoluut niet aan de orde.Het coole aan Kennisland: je wordt echt gezien als een van de KL’ers, en je krijgt dus heel veel verantwoordelijkheid en autonomie. Het standaardbeeld van een stagiair die alleen mag kopiëren en koffie halen is dus absoluut niet aan de orde.

Daarnaast mag je bij Kennisland overal aanhaken, aanschuiven en over mee denken. Zo ben ik bijvoorbeeld ook betrokken geweest bij een evenement voor leerkrachten in het nieuwkomersonderwijs en een innovatief lesprogramma voor leerlingen op een school in Amsterdam. Allemaal hele interessante projecten waarvan ik helaas niet alles heb meegekregen, maar waar ik gelukkig wel even van heb kunnen proeven!

Last but not least kan ik ook wel stellen dat ik mijn stage bij KL afsluit met aanzienlijk verbeterde karaoke skills. En een hele leuke, leerzame ervaring waar ik met heel veel plezier op terugkijk!

 

Rik Salomé over zijn stage bij Kennisland (2016)
Ik was bijna klaar met mijn master Political Science maar wilde graag meer praktische ervaring opdoen, dus ik besloot een stage te doen. Via via hoorde ik over Kennisland en drie weken later was mijn eerste stagedag. De stage was geen onderdeel van mijn studie waardoor ik vrij was om me te richten op wat ik zelf interessant vond. Kennisland bleek hier een perfecte omgeving voor te zijn.

Ik kwam binnen als stagiair Social Labs, maar ik ben ook onderdeel geweest van het onderwijsteam en meerdere kleine projecten. Kennisland geeft je de ruimte om aan te sluiten bij projecten die jij tof vindt en begeleidt je goed tijdens het proces. Ze kijken goed naar de skills die je al hebt, maar laten je ook juist vrij om jezelf te ontwikkelen op gebieden die je wilt verbeteren. Voor mij werkte dit supergoed.“Kennisland geeft je de ruimte om aan te sluiten bij projecten die jij tof vindt en begeleidt je goed tijdens het proces. Ze kijken goed naar de skills die je al hebt, maar laten je ook juist vrij om jezelf te ontwikkelen op gebieden die je wilt verbeteren. Voor mij werkte dit supergoed.” Niet alleen vanwege de professionele werksfeer, maar juist ook vanwege de persoonlijke werkstijl. Het sociale aspect is bij Kennisland minstens zo belangrijk als de professionele kant en daar heb ik tijdens de vrijdagmiddagborrels dan ook erg van genoten.

Om je een beetje een idee te geven van de diversiteit van de projecten: ik heb met het onderwijsteam gewerkt aan de ontwikkeling van een app om kennisdeling tussen vernieuwers in het basis- en voortgezet onderwijs te stimuleren. Ik ging met het Social Labs-team naar Schiedam om te onderzoeken hoe de oudere generatie eenzaamheid ervaart en hoe we hier actie op kunnen ondernemen. Ik ontving een week lang een groep vernieuwers uit Hong Kong om ze de Feed Forward-methode van Kennisland bij te brengen. En ik dacht mee met designers van over de hele wereld over hoe we de integratie van vluchtelingen in stedelijke omgevingen kunnen faciliteren.

Kennisland was mijn eerste (relevante) professionele werkomgeving en ik ben bang dat ik een beetje verwend ben geraakt met zulke leuke collega’s en zoveel inspiratie. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, dus of dit terecht is houd je nog van me tegoed.

 

Tessa de Geus over haar stage bij Kennisland (2014)
Ik had de eer om als eerste stagiaire ooit aan de slag te gaan bij het nieuwe leerprogramma voor de culturele sector: Leiderschap in Cultuur++LinCLeiderschap in Cultuur is een programma voor (potentële) leiders in de culturele sector. Meer info (LinC). LinC wordt uitgevoerd door Kennisland en de Universiteit Utrecht (UU), in samenwerking met HKU en Coaching in de Cultuur. Van september 2013 tot en met januari 2014 heb ik als ondersteuning van programmaleider Iselien Nabben gewerkt.

Op mijn eerste dag viel ik gelijk met mijn neus in de boter: om half tien hadden we een afspraak met onze opdrachtgever, het ministerie van OCW. Vervolgens reisden we af naar de UU voor selectiegesprekken met potentiële deelnemers.“Op mijn eerste dag viel ik gelijk met mijn neus in de boter: om half tien hadden we een afspraak met onze opdrachtgever, het ministerie van OCW. Vervolgens reisden we af naar de UU voor selectiegesprekken met potentiële deelnemers.” Ondertussen gaf Iselien me – letterlijk – in sneltreinvaart een update over de stand van zaken bij LinC.

Vanaf het begin af aan werd ik overal bij betrokken: van inhoudelijke tot organisatorische zaken of het bijhouden van de website. Ik werkte echt als ondersteuning van Iselien en probeerde zoveel mogelijk taken op te vangen. Zodanig kreeg ik inzicht in wat er zoal komt kijken bij het opzetten van een programma als LinC. Doordat Iselien werkzaam is als directeur van de KL Academie, was ze geregeld niet op kantoor aanwezig. Hierdoor heb ik veel zelfstandig gewerkt en was er veel ruimte voor eigen initiatief.

Iselien en ik waren veel onderweg voor LinC. We bezochten conferenties en gingen op bezoek bij onder anderen Els van Odijk (directeur Rijksakademie), Prof. dr. Paul ‘t Hart (USBO), en Prof. dr. Abram de Swaan (UvA). Door deze ontmoetingen en mijn gesprekken met de diverse gastdocenten, ambassadeurs, coaches en de deelnemers kreeg ik snel grip op de specifieke vraagstukken waar de culturele en kunstsector mee worstelt.

Deze hands-on benadering was een interessante aanvulling op mijn studie, waar ik me had gespecialiseerd in Globalisation studies en Civil Society. Kennisland trok mij enorm doordat ze zich op een creatieve manier bezighoudt met de spanningen“Mijn stage bij Kennisland werd gekenmerkt door vele interessante gesprekken en ontdekkingen over het brede spectrum aan initiatieven voor maatschappelijke vernieuwing in Nederland.” tussen beleid van bovenaf en de realiteit op de grond. De huidige dynamiek in de culturele en kunstsector die in LinC behandeld wordt, is bij uitstek onderhevig aan dergelijke spanningen en veranderingen door globalisering en de economische recessie. Na afloop van mijn stage kan ik zeggen dat ik bij KL niet alleen veel praktische vaardigheden heb vergaard doordat ik zo dicht bij het vuur zat, maar een dieper begrip van vele maatschappelijke discussies in Nederland heb gekregen.

 

Tessa de Swart over haar stage bij Kennisland (2014)
Praktisch aan de slag, met dat idee solliciteerde ik bij Kennisland naar de stageplek onderwijs en overheid. Met een bachelor Nederlands, een bachelor Wijsbegeerte en een tweedegraads lesbevoegdheid op zak wilde ik even ontsnappen aan de academische wereld. Voor een baan in het onderwijs leek het me nog te vroeg, maar de onderwijsprojecten van KL spraken me zeer aan door de nadruk op innovatie en de koppeling tussen beleid en praktijk.

Tijdens mijn eerste stagedag werd gevraagd of ik naast Onderwijs Pioniers++Onderwijs PioniersZie ook de case ‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren‘. ook wilde helpen bij het crowdfundingplatform Voor je Buurt++Voor je BuurtKijk eens op www.voorjebuurt.nl. Misschien zit er wel een mooi project bij dat je wilt ondersteunen.. Daar wist ik weinig van af, maar dat bleek daardoor juist een leuke uitdaging. En praktisch aan de slag, dat kon ik bij KL zeker: evenementen organiseren, artikelen schrijven, crowdfunders begeleiden, sociale media bijhouden, congressen bijwonen… Naast praktische vaardigheden heb ik ook veel kennis opgedaan over pionieren, veranderen en crowdfunden. Ik ben met zo veel nieuwe ideeën, mensen en werkvormen in aanraking gekomen; daar heb ik enorm veel“Kennisland is een bijzondere organisatie met slimme en gedreven mensen. Er heerst een prettige, vrije sfeer waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.” van geleerd. Er wordt aan veel verschillende projecten gewerkt, maar toch wordt er ook tijd genomen om met het hele team te kijken naar initiatieven en de organisatie zelf. Het nemen van initiatief wordt erg gewaardeerd, net als gluren en helpen bij andere projecten. Zelf ben ik bijvoorbeeld mee geweest op een ‘safari’ rondom de hoge jeugdwerkloosheid in Amsterdam. Daarnaast is KL een erg gezellige werkomgeving.

 

Mette Bruinsma over haar stage bij Kennisland (2014)
Als onderdeel van de onderzoeksmaster Wetenschapsgeschiedenis heb ik vijf maanden stage gelopen bij Kennisland. In deze maanden heb ik mij vooral beziggehouden met het project InnovatieImpuls Onderwijs (IIO). Waar mij vooraf nog niet meteen duidelijk was wat een organisatie als Kennisland precies deed, merkte ik al snel dat het ook niet mogelijk is dit in één zin te vangen. Alleen al binnen InnovatieImpuls Onderwijs gebeuren er zoveel verschillende dingen, waardoor de stage geen dag hetzelfde was. In de stageperiode ben ik op verschillende scholen geweest, heb ik met veel leraren en schoolleiders gesproken en heb ik geholpen met de organisatie van verschillende bijeenkomsten. Hierdoor heb ik in een korte tijd veel geleerd: niet alleen over het onderwijs, maar ook over gesprekstechnieken, auteursrecht, veranderkunde en sociale innovatie. Het leuke aan een stage bij Kennisland is dan ook dat je, naast je vaste werkzaamheden binnen een of meerdere projecten, veel meekrijgt van de andere projecten.

Het allerleukst aan de stageperiode vond ik de verschillende bezoeken aan scholen in het hele land. Van Zwolle tot Venlo, van Zaanstad tot Dronten: op elke school en in elke regio spelen weer andere kwesties. Waar in de ene regio een tekort aan leraren is, is er in de andere sprake van krimp van het leerlingenaantal. De verschillende problemen vragen om een andere aanpak vanuit de projectleiding van IIO. Hierdoor bleef elk bezoek onvoorspelbaar en was het belangrijk constant scherp te blijven. Ik heb veel geleerd over de diversiteit onder het onderwijspersoneel. Terwijl sommige leraren dolenthousiast zijn en graag meedenken over onderwijsinnovatie, is er ook een groep die het liefst de deur dichthoudt. Het was heel leerzaam om na te denken over hoe je niet alleen de groep voorlopers“Ik denk dat ik in de maanden bij Kennisland meer heb geleerd dan in de voorgaande studiejaren.” kunt bereiken, maar ook de vele anderen.

Niet alleen inhoudelijk over de onderwijssector, maar ook over hoe organisaties werken, hoe je het beste kunt samenwerken wanneer de betrokken partijen een heel verschillende achtergrond hebben, en wat er allemaal komt kijken bij een duurzame verandering binnen een organisatie of beroepsgroep. Hoewel ruim vijf maanden eigenlijk een korte tijd is, ben ik in deze periode op zoveel interessante plekken geweest, heb ik zoveel leuke dingen gedaan, heb ik zoveel bijzondere mensen ontmoet en evenzoveel gezellige vrijdagmiddagborrels gehad, dat ik deze laatste fase van mijn studie zeker zal gaan missen.

 

Vivian Videler over haar stage bij Kennisland (2012)
Afstuderen kwam ineens wel erg dichtbij dus ik besloot om een half jaar afscheid te nemen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en te solliciteren bij Kennisland. Ik liep stage van februari tot juli voor het project Slimmernetwerk.

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Ik heb alles maar gewoon over me heen laten komen, ontzettend veel aantekeningen gemaakt, gelezen en ik ben veel mee gegaan naar afspraken buiten de deur. Al snel begon het te dagen, en voelde ik me op mijn gemak. Kennisland houdt zich bezig met complexe vraagstukken maar is daardoor een leerzame werkomgeving. De projecten van Kennisland zijn op een bepaalde manier opgebouwd en kennen een uitgedachte structuur en methode. Het is erg interessant“KL-ers delen en discussiëren ontzettend veel met elkaar, waardoor je overal wat van mee krijgt. Ik vond het leuk om hier deel van uit te maken.” om dit te achterhalen en daarvan te leren.

Tijdens mijn stage heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het bijhouden van de website, de social media en het organiseren van Slimmernetwerk Cafés. Het organiseren van de Cafés vond ik erg leuk om te doen. Ik was verantwoordelijk voor de locatie, het programma en de gastenlijsten. Zelfs het openen van de dag met een presentatie werd mij toevertrouwd. Spannend, maar heel leuk om te doen! Ook heb ik veel geschreven. Van opiniestukken, tot nieuwsberichten, posterteksten en flyers. Erg leerzaam om eens opiniërend en levendig te schrijven in plaats van academisch!

Initiatief wordt beloond bij Kennisland. Dat geeft je de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Ik vond het leuk om naar aanleiding van een bijeenkomst, discussie of artikel met een idee te komen en dan ook de mogelijkheid te krijgen dit uit te voeren.

Na een periode van zes maanden ga ik terug naar de UvA om mijn masterscriptie te schrijven. Ik heb enorm veel geleerd bij Kennisland, en kijk tevreden terug op de afgelopen tijd!

 

Sophie Berkhout over haar stage bij Kennisland
Vers uit Schotland kwam ik, na het afsluiten van mijn master, bij Kennisland om werkervaring op te doen. Ik liep stage bij het overheidsproject Slimmernetwerk en het onderwijsproject InnovatieImpuls Onderwijs. Werkervaring deed ik direct op.

En hoe! De tweede dag van mijn stage kon ik meteen mee naar Amersfoort voor een grote bijeenkomst van Slimmernetwerk. Dit is het kenmerkende aan een stage bij Kennisland: je ziet meteen de praktijk en wordt bij zoveel mogelijk bezigheden en gebeurtenissen betrokken.“Je ziet meteen de praktijk en wordt bij zoveel mogelijk bezigheden en gebeurtenissen betrokken.” Je wordt niet echt als een stagiaire behandeld maar veel meer als onderdeel van het team.

Voor Slimmernetwerk heb ik mij beziggehouden met de website en het accepteren van nieuwe mensen bij de LinkedIn-groep. Daarnaast was ik deels betrokken bij de organisatie van het Slimmernetwerk Café op 5 september 2012. Het grootste project waar ik mee bezig ben geweest is de organisatie van het Grand Café van 22 november 2012. Hierbij regelde ik allerlei zaken en was ik contactpersoon van de locatie. Verder hielp ik bij alle verdere organisatie zoals het meeschrijven aan het programmaboekje, het uitnodigen van en bijhouden van lijsten met deelnemers, etc. Ook hielp ik mee met verslagen schrijven, vooral om zelf beter te leren schrijven. Dit was heel nuttig en leerzaam.

Dankzij de vele schoolbezoeken die ik voor de InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) heb afgelegd, heb ik aan het einde van mijn stage een goed beeld gekregen van hoe projecten in elkaar zitten en wat er goed loopt en wat minder goed. Door deze bezoeken heb ik dus ook een goed inzicht gekregen in de praktijk van projecten in het onderwijs. Ik zag hoe de ondersteuning vanuit OCW van innovatie in het onderwijs plaatsvindt. Al deze bezoeken hadden als gevolg dat ik heb kunnen zien hoe de organisatie van zo’n groot project in elkaar zit. Het was echt ontzettend leuk en leerzaam om zoveel mee te gaan!

De afgelopen vier maanden bij Kennisland waren ontzettend leuk en leerzaam.

De collegialiteit en betrokkenheid van de collega’s dragen hier enorm aan bij.

 

Ruby Wever over haar stage bij Kennisland (2012)
Uitgekeken op alle vakken, papers en tentamens, besloot ik het laatste semester van mijn bachelor Europese Studies in te vullen met een stage. Ik zocht een plek waar ik op een leerzame manier kon proeven van ‘echt’ werken en alles wat ik tijdens mijn studie had geleerd kon toepassen .

Dat proeven bleek bij Kennisland meer het verorberen van grote brokken te zijn. Nadat ik van Carolien van der Haas-Bok te horen had gekregen dat ik de nieuwe stagaire Onderwijs en Overheid van Kennisland was, kon ik meteen de volgende week beginnen. En hoe. Op één van mijn eerste dagen vertelde mijn stagebegeleider Kimon Moerbeek me dat al over anderhalve maand de slotbijeenkomst van Onderwijs Pioniers zou plaatsvinden en ‘of ik de organisatie daarvan even op me wilde nemen.’ Toen was het meteen klaar met rustig inlezen. Maar als ik zo terugkijk, was dit toch de beste manier om erachter te komen hoe het is om fulltime te werken. Niet telkens kleine opdrachtjes aangeleverd krijgen, maar in één keer de verantwoordelijkheid krijgen over een groot onderdeel van een project.

Naast het organisatorische aspect van Onderwijs Pioniers, heb ik me ook beziggehouden met het schrijven van een dossier over sociale innovatie in de Europese Unie, iets waarin ik alle kennis die ik opgedaan heb tijdens mijn studie heel goed kwijt kon. Het schrijven van dit dossier stond niet als opdracht aangegeven in mijn originele stageopdracht. Bij Kennisland kan een stage echter altijd aangepast worden aan de interesses en creativiteit van de stagiair.“Bij Kennisland kan een stage aangepast worden aan de interesses en creativiteit van de stagiair.” Mij werd dus een gepersonaliseerde stage aangeboden.

Het meest interessante en, excusez le mot, hypercoolste onderdeel van mijn stage vond ik het project Emergence by Design (MD), een onderzoek naar een nieuw model van dynamisch evalueren (link). MD is een Europees project en door hier aan mee te mogen werken, heb ik gezien dat er veel meer carrièremogelijkheden zijn voor een student Europese Studies dan de standaardopties als medewerker op een ministerie of in Brussel. Er is een hele wereld vol interessante projecten en aan het begin van mijn stage had ik nooit gedacht dat ik die via Kennisland zou kunnen bereiken. Zo zie je maar: op Keizersgracht 174 is veel mogelijk!

 

Tim van Polen over zijn onderzoeksstage bij Kennisland (2011)
Bij de tweede helft van mijn masteropleiding Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht hoorde een stage, om opgedane kennis en theorie te toetsen aan de praktijk. Mijn interesse binnen de studie gaat onder andere uit naar relaties tussen nieuwe media en cultureel erfgoed. Via het project Beelden voor de Toekomst kwam ik bij Kennisland terecht. Tijdens een open sollicitatie met Thijs van Exel en Maarten Zeinstra besloten we dat ik na de zomervakantie aan de slag kon. Thijs werd mijn stagebegeleider. Ik onderzocht gebruikersparticipatie in de erfgoedsector met het platform Open Beelden als case. Samen met Thijs en Maarten formuleerden we een duidelijke onderzoeksvraag die mijn onderzoek richting gaf. Ondanks dat ik rekening moest houden met academische én praktische relevantie ging dit proces erg soepel, en ik beschouw het als een belangrijke reden voor het succesvol verlopen van mijn stage. Naast mijn onderzoek heb ik ook geholpen met praktische bezigheden voor de website tv60jaar.nl.

Aan het begin van mijn stage motiveerde men mij enorm om Kennisland en de mensen die er werken te leren kennen. Het is niet zo eenvoudig om in simpele taal uit te leggen wat Kennisland is en doet, dus dit was een interessant proces. Wat me meteen opviel bij Kennisland was de collegialiteit, de gezellige sfeer en het feit dat iedereen toch erg gedreven en serieus met zijn werk bezig is. “Wat me meteen opviel bij Kennisland was de collegialiteit, de gezellige sfeer en het feit dat iedereen erg gedreven en serieus met zijn werk bezig is.”Dat maakt KL een leuke en leerzame omgeving, voor mij een perfecte combinatie. Als stagiair wordt je behandeld als een volwaardig lid van het team. Dat kan soms het gevoel geven dat je niet zo goed weet waar je mee bezig bent, maar wanneer je met concrete vragen komt is men meer dan bereid je te helpen.

De ziekte van Pfeiffer leek roet in het eten te gooien. Maar omdat Thijs en ik zo enthousiast waren over mijn onderzoek ben ik (op halve kracht) doorgegaan met een resultaat waar we erg tevreden over zijn. Een gevolg hiervan was dat ik minder met de praktische werkzaamheden van de stage bezig kon zijn en ik al mijn energie voor het onderzoek moest gebruiken. Het was erg fijn om te merken dat de resultaten van het onderzoek echt relevant en nuttig waren voor projecten waar Kennisland mee bezig was. De stage heeft me erg geholpen bij het inzien waar kennis en vaardigheden vanuit mijn studie concreet voor kunnen worden ingezet. Lees hier mijn opiniestuk.

 

Jitske Brinkman over haar stage bij de Innovatie Impuls Onderwijs (2011)
Als onderdeel van mijn master Onderwijskunde aan de UvA heb ik in totaal 9 maanden stage gelopen bij KL. Ik had net mijn bachelorscriptie over burgerschapsvorming en de maatschappelijke stage in het voortgezet onderwijs afgerond. De theorie bracht ik mee en Kennisland vroeg mij de praktijk te gaan verkennen. Ik kreeg een berg vertrouwen en ging op pad, mijn collega’s vormde de achterwacht. Ze volgde me en stimuleerde me om met plannen en ideeën te komen. Het verschil met de manier van werken die ik kende van de universiteit was groot. Soms moet je niet alles drie keer willen overdenken, maar iets doen. Bij KL kun je als geen ander leren ‘iets te doen’.“Het verschil met de manier van werken die ik kende van de universiteit was groot. Soms moet je niet alles drie keer willen overdenken, maar iets doen. Bij KL kun je als geen ander leren ‘iets te doen’.”

Toen ik halverwege mijn stage meer dagen in de week kwam, werd ik steeds meer betrokken in een groot lopend onderwijsproject: de InnovatieImpuls Onderwijs. Ik hielp bij het organiseren van Bendecafés en werd daar aangestoken door enthousiaste schoolleiders met innovatieve ideeën. Ik ontmoette onderwijsadviseurs en vroeg ze met me mee te denken. De volgende dag zat ik op het ministerie. Voor mij een nieuwe wereld met een andere taal, waar ik ook graag kennis mee maakte. Ten slotte zag ik uiteenlopende scholen van binnen, als we op pad gingen met de Innovatiebrigade. Ondertussen leerde ik mijn wollige universitaire schrijfstijl om te zetten in catchy stukjes voor de website en een prikkelend opiniestuk.

De wereld van de universiteit vond ik soms klein. ‘Aan het werk’, was voor mij nog heel ver weg. Mijn grootste doel met een langlopende stage bij KL was dan ook om een echte werkervaring op te doen. En die kun je bij KL krijgen. Je wordt in alle opzichten serieus genomen. Meedenken over waar Kennisland nu eigenlijk voor staat? Naar jouw opmerkingen wordt geluisterd. De website morgen de lucht in? Dan werk je samen met je collega twee keer harder. Mensen die hun afspraken niet nakomen? Bel jij ze maar. Na 8 maanden vroeg iemand me: zeg werk jij hier nou of is het nog je stage? Ik voelde me een volwaardig schakeltje van het grote geheel. Door deze manier van werken is je eigen verantwoordelijkheid groot, moet je zorg dragen voor je eigen leerproces en mensen aan hun mauw durven te trekken. Maar als je dat kunt, heb je een unieke stage.

 

Alette Baartmans over haar stage bij Kennisland (2010)
In januari 2010 dacht ik opeens: Afstuderen op basis van ontelbare tentamens en een enorme scriptie geeft mij niet het gevoel dat ik er klaar voor ben om als organisatieadviseur de wereld in te trekken. Ook het beloofde land van promotie en traineeships begonnen me steeds meer te benauwen… wilde ik dat wel?

Nee, kan ik volmondig antwoorden na een stage bij Kennisland. Nee, dat wil(de) ik niet. En wat ik wel wilde, maar dacht (nog) niet te kunnen, kon wel. Dat leerde ik ook bij Kennisland.

Hoe dat gebeurde…

Bij Kennisland kwam net een plek vrij om onderzoek te doen voor de Kenniseconomie Monitor 2010. Niet direct organisatiekunde, maar wel interessant. Met mijn achtergrond als Liberal Arts & Sciences student durfde ik wel in zee te gaan met deze gekke club. Dat is het namelijk wel, een gekke club. Het zijn altijd rond de twintig zeer uiteenlopende, intelligente, ietwat aparte mensen met ieder hun eigen agenda en allemaal dezelfde overtuiging dat grote veranderingen beginnen met kleine, slimme, inspirerende acties.

Tijdens mijn onderzoek voor de monitor ontdekte ik dat vrijheid en verantwoordelijkheid samen opgaan bij Kennisland en dat je zoveel krijgt als je denkt aan te kunnen. Dat maakt dat je hard werkt en veel gedaan kan krijgen. Het maakt dat je kunt ontdekken wat je wel en niet kunt en vooral hoeveel je kan. Ik heb er heel veel van geleerd! Dat ik echt kan onderzoeken bijvoorbeeld. Ook zonder opdracht van de universiteit. Maar ook dat onderzoek niet altijd zo verloopt als je leert op de universiteit en dat onderzoek in de praktijk vraagt om heel veel kritisch vermogen. Vragen stellen is het meest belangrijk. Zo kun je achterhalen welke intenties verschillende partijen hebben en waarom de wereld draait zoals die doet“Kennisland is stiekem een opleidingscentrum voor mensen om zichzelf te ontdekken en daarmee Nederland een stukje beter kunnen maken. Ik ben er gelukkig van geworden.”.

Terug op de universiteit heb ik andere vragen gesteld en een andere afstudeerrichting gekozen. Ik ben mijn eigen onderneming gestart op basis van wat ik kan en verzamel mensen om me heen die kunnen wat ik niet kan. Zo werk ik nu alweer een jaar binnen een netwerk waar ook Kennisland deel van uitmaakt.

 

Joris Pekel over zijn stage bij Beelden voor de Toekomst (2010)
In november 2009 heb ik mijn bachelor Theater, film en televisiewetenschappen afgerond. Binnen deze studie heb ik mij voornamelijk gericht op nieuwe media. Omdat ik in november klaar was en mijn master New Media pas in september zou beginnen, ben ik op zoek gegaan naar een manier om deze periode vol te maken. Doordat mijn bachelor eindwerkstuk over digitaal erfgoed ging, was ik al bekend geraakt met het project Beelden voor de Toekomst. Toen ik vervolgens zag dat Kennisland een stagiair voor dit project zocht, hoefde ik niet lang na te denken. Na een paar gesprekken met mijn stagebegeleider Thijs van Exel en Harry Verwayen hebben we een traject uitgestippeld voor een stage van zes maanden.

In deze periode heb ik voornamelijk onderzoek gedaan naar de kortlopende projecten van Beelden voor de Toekomst, de zogenaamde Parelprojecten. Door deze stuk voor stuk nader te analyseren en te evalueren kwam goed naar boven waar deze projecten goed op scoorden, en waar in het vervolg meer aandacht aan besteed moet worden. Door ook samen te werken met de partners van Beelden voor de toekomst zoals Beeld en Geluid en EYE kon een helder beeld geschetst worden van waar behoefte aan is binnen het project en wat de verschillende partijen graag naar buiten willen brengen. Met de hulp van verschillende personen binnen Kennisland heb ik deze resultaten om weten te zetten naar een tool die door alle partijen binnen het consortium bruikbaar is en de projectplanning sneller en efficiënter maakt.

Hiernaast heb ik mij bezig gehouden met meer de praktische zaken die komen kijken bij het organiseren van zo’n Parelproject en ook bij enkele congressen.

Het mooie van mijn stage bij Kennisland vond ik vooral dat je niet aan je hand meegenomen wordt. Verwacht geen vastomlijnd plan waar je van dag tot dag te horen krijgt wat je moet gaan doen. KL laat je zelf onderzoeken waar jouw interesses liggen, waar jij beter in wilt worden en wat je kunt betekenen voor Nederland als kennisland. Mocht je daar even niet uitkomen dan staan er altijd mensen klaar die je weer verder op weg kunnen helpen.

Mijn stage bij Kennisland heeft naast een schat aan ervaring ervoor gezorgd dat ik nog gemotiveerder ben voor mijn master en een stuk beter begrijp wat de mogelijkheden van mijn studie zijn. Ik heb een half jaar met een groep fantastische mensen samengewerkt en ontzettend veel leuke momenten meegemaakt. Kennisland is een club van mensen die meer doen dan alleen hun werk. Ze zien het echt als hun missie om Nederland slimmer te maken. En juist dat maakt het een ontzettend motiverende plek om te werken.

 

Marc den Hoed over zijn stage Digitale Pioniers (2010)
Binnen de master Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit van Utrecht stond ook een stage op het programma. Na wat eenvoudig Googlewerk kwam ik op de vacaturepagina van Kennisland terecht met een stageplek voor Digitale Pioniers. Tijdens mijn stage heb ik mee mogen draaien in de molen van projectaanvraag, projectbeoordeling en honorering. Het verbaasde me keer op keer hoe creatief ideeën van burgers kunnen zijn en ook hoe belangrijk het is dat daar gehoor aan wordt gegeven. Naast de ondersteunende taken is mij heel veel ruimte gegeven om onderzoek te doen. Daar heeft uiteindelijk dan ook de meeste focus op gelegen.

In dit onderzoek heb ik gekeken naar verschillende ondersteunde Digitale Pioniersprojecten sinds 2002 en dan vooral naar wat de bijdrage is geweest aan het publiek domein op internet. Om zover te kunnen komen heb ik literatuurwerk gedaan om te onderzoeken wat nu dat publiek domein op internet is, maar ook wat voor precondities er bestaan voor dit digitale domein. Op basis van deze precondities, waarvan de belangrijkste transparante informatievoorziening en pluriform debat bleken te zijn, heb ik interviews gehouden met tien projectleiders. Ik heb hun projecten geanalyseerd om de praktijk aan de theorie te kunnen toetsen… en die bleken te verschillen. Het theoretisch ideaal is toch weer anders dan wat er zich in de praktijk afspeelt. Waar Digitale Pioniers een ontzettend belangrijke rol in heeft vervuld, is het transparanter maken van informatie, of dit nu overheidsinformatie of muziek en video betreft. Online pluriform debat blijkt het lastigst om uit te voeren vanwege technologische beperkingen, zoals het ontbreken van face-2-face contact en anonimiteit, waardoor veel flaming ontstaat.

Alhoewel Digitale Pioniers haar laatste ronde tegemoet ziet, blijkt er nog veel vraag te zijn naar dit soort initiatieven. Simpelweg omdat er geen alternatieven bestaan. Ik ben er dan ook trots op bij Kennisland en Digitale Pioniers stage te hebben mogen lopen en deel te zijn geweest van dit initiatief.

Bekijk zijn onderzoek ‘Digitale Pioniers en het publiek domein op internet’

 

Aaischa Hussain over haar stage bij KL (2009)
Mijn naam is Aaisha Hussain en ik ben 18 jaar. In juli 2009 heb ik de opleiding Directiesecretaresse niveau 4 met succes afgerond. Tijdens mijn derde en laatste jaar heb ik in de periode van 19 januari t/m 15 mei 2009 stage gelopen bij Kennisland.

In het begin wist ik niet goed wat ik kon verwachten, maar ik werd erg goed opgevangen bij de eerste kennismaking en voelde me al snel op mijn gemak. Bij Kennisland hangt een ontzettend prettige en gezellige sfeer, en aan collegialiteit wordt zeer veel aandacht besteed.

Van mijn stagebegeleidster Carolien Bok heb ik ontzettend veel geleerd en ook alle andere collega’s stonden altijd klaar om mij te helpen als ik het even niet meer wist. Er werd mij van alles toevertrouwd, ook dingen waarvan ik dacht dat ik het niet zou kunnen. Erg fijn, want het geeft je het gevoel dat je het wel aankunt. Als ik een fout maakte of iets vergat, werd dit op een normale manier aan mij verteld met advies over hoe het beter zou kunnen.

Ik kreeg een eigen werkplek en werd vrijwel meteen zelfstandig aan het werk gezet. Mijn taken waren onder andere: inkomende en uitgaande post verwerken, archiveren, agenda’s beheren, afspraken maken, notuleren, telefoonlijsten en adresbestanden bijhouden, etc.

Tijdens deze stage heb ik veel kunnen leren, zowel voor mezelf als over de organisatie. Zestien weken zijn eigenlijk erg kort, maar toch ben ik blij dat ik hier stage heb mogen lopen!

 

Marieke Hegeman over haar stage bij KL (2009)
Als onderdeel van mijn bachelortraject Taal- en Cultuurstudies heb ik ruim vier maanden stagegelopen bij Kennisland voor het project Beelden voor de Toekomst. Hiervoor deed ik een zelfstandig onderzoek naar de Nederlandse game-industrie. Ik heb gewerkt aan een onderdeel waarvan niemand bij KL veel wist, en het is ontzettend leuk en motiverend om het vertrouwen en de verantwoordelijkheid te krijgen om dat te doen.

Ondanks het feit dat ik als het ware op mijn eigen eilandje heb gewerkt door het individuele karakter van mijn onderzoek, heb ik me bij KL nooit alleen of in de steek gelaten gevoeld. Met vragen en problemen (zowel op professioneel als persoonlijk vlak) kon ik altijd bij iemand terecht en het enthousiasme waarmee mensen, ondanks de volle agenda’s, de vragen beantwoordden en me verder hielpen is tekenend voor de bijzondere groep mensen die bij KL werkzaam is.“Met vragen en problemen (zowel op professioneel als persoonlijk vlak) kon ik altijd bij iemand terecht en het enthousiasme waarmee mensen, ondanks de volle agenda’s, de vragen beantwoordden en me verder hielpen is tekenend voor de bijzondere groep mensen die bij KL werkzaam is.” Mensen leren je dingen uit hun eigen ervaring zonder een schoolmeesterrol op zich te nemen en zijn ook geïnteresseerd in jouw bezigheden, drijfveren en expertise (hoewel die laatste in mijn geval nog vrij beperkt is).

Het is niet altijd gemakkelijk, maar bij KL is het belangrijk dat je je eigen verantwoordelijkheid kan nemen en zelf om hulp vraagt als je die nodig hebt. Zodra je aangeeft dat je wel een steuntje in de rug kan gebruiken wordt daar meteen daadkrachtig op gereageerd, maar mensen kunnen niet ruiken dat jij vast zit. Bij Kennisland werken interessante, gedreven, hardwerkende mensen die je graag verder helpen. Er is genoeg realisme om heel veel projecten te laten slagen en genoeg idealisme om van de al geplaveide weg af te durven wijken.

De ongedwongen sfeer in het kantoor, de leuke mensen, sfeervolle flexwerkplekken, de vrijheid om je eigen agenda en werktijden in te delen, de gezellige informele lunches en de zeer geslaagde borrels en uitstapjes hebben mijn tijd bij Kennisland tot een onvergetelijke gemaakt. Je wordt behandeld als een volwaardig collega en de horrorverhalen van miserabele stages die ik wel eens van vrienden hoor, zijn op mijn stage in ieder geval niet van toepassing. Ik heb gewerkt op mijn eigen niveau, en dingen voor elkaar gekregen waarvan ik zelf niet eens wist dat ik ertoe in staat was. Je krijgt volop de mogelijkheid om je te ontplooien in een werkend leven, en om de grenzen van je eigen kunnen op te zoeken.

 

Hanneke Kleinjan over haar stage bij KL (2008)
Als Recht en Bestuur student wilde ik graag zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Want ziet de werkvloer van de Nederlandse samenleving er hetzelfde uit zoals je wordt voorgeschoteld tijdens je studie? Wat is de uitwerking van beleid en regelgeving in de praktijk en wat betekent het concreet voor een burger? En als beleid en regelgeving niet een juiste uitwerking blijkt te hebben, hoe dan verder?

Het zijn vragen waarop mijn studie mij (tot nu toe) geen antwoord heeft kunnen geven. Het is mijn stage bij Kennisland (en dan specifiek de Kafkabrigade) geweest die mij dit heeft laten zien. Ik heb ervaren dat als je toont dat je veel nieuwe dingen wilt leren, je dit uit je stage kunt halen. Dat hangt ook samen met de sfeer bij Kennisland: met een dosis enthousiasme kom je een heel eind. “Gooi er maar ideeën in, dan zien we vanzelf wat eruit komt”, is iets wat mij absoluut is bijgebleven.

Dit werkt ook andersom. Zo waren voor mij een bezoek aan het innovatiefestival Inaxis, het Congres voor Burgerzaken, het bezoek van het Vlaamse Minderhedenforum en het Festival der Bestuurskunde interessante dagen buiten de deur. Door aanwezig te zijn bij interviews met mensen die zich op allerlei niveaus in de samenleving bevinden -van de in de knel geraakte burger tot de beleidsmaker – is mijn horizon heel wat breder geworden. Theoretisch inhoudelijke artikelen die ik lees, kan ik door mijn stage-ervaringen in een kader van de praktijk plaatsen. En dat verschilt nogal eens, zie ik nu.

Niet alleen op inhoudelijk vlak, maar ook op persoonlijk vlak valt veel te leren bij Kennisland. Ik ben gestimuleerd om op eigen initiatief dingen aan te pakken. Was ik eenmaal op de goede weg, dan werd dit tegen me gezegd. En als het beter kon, dan kreeg ik aanwijzingen hoe iets te verbeteren. Zo heb ik me nooit verdwaald gevoeld.“Ik ben gestimuleerd om op eigen initiatief dingen aan te pakken. Was ik eenmaal op de goede weg, dan werd dit tegen me gezegd. En als het beter kon, dan kreeg ik aanwijzingen hoe iets te verbeteren. Zo heb ik me nooit verdwaald gevoeld.”

Als stagiair maak je deel uit van het onderzoeksteam. Op gelijke voet. Ook dat is een van de dingen die ik bijzonder vind aan Kennisland. Je werkt met z’n allen aan een missie. Combineer hiermee het feit dat je kunt lachen met je collega’s, en de ingrediënten voor een uitdagende, plezierige en bijzondere stage liggen voor het grijpen!

 

Jan-Willem Hoogstraten over zijn stage bij KL (2006)
Tijdens mijn masterstudie Nieuwe Media & Digitale Cultuur heb ik veel geleerd over de bijzondere, culturele, maatschappelijke en economische mogelijkheden en beperkingen van media. Maar over De Praktijk had ik alleen nog maar in boeken mogen lezen. Surfend over het Net kwam ik in aanraking met één van de vele projecten die Kennisland heeft: Digitale Pioniers. Het project brengt onderwerpen op een speciale manier in de praktijk die tijdens mijn studie alleen theoretisch waren behandeld. Zowel de inhoud als de werkwijze van Digitale Pioniers wekten bij mij interesse. Openheid, het delen van kennis en de slimme inzet van mensen en technologie zijn typerend voor KL-projecten.

Toen ik bij Kennisland begon aan mijn stage merkte ik al snel dat de openheid ook op de werkvloer terug te vinden is. Want, zo luidt de KL-gedachte, vanuit beslotenheid is immers geen innovatie en vooruitgang mogelijk. In mijn ogen heeft Kennisland een prachtige balans tussen professionaliteit en informaliteit gevonden. Zo waren voor mij de gezamenlijke lunches gezellige maar ook leerzame momenten. Bij het doorgeven van de kaas brengt men elkaar op de hoogte van projectontwikkelingen.“In mijn ogen heeft Kennisland een prachtige balans tussen professionaliteit en informaliteit gevonden. Zo waren voor mij de gezamenlijke lunches gezellige maar ook leerzame momenten. Bij het doorgeven van de kaas brengt men elkaar op de hoogte van projectontwikkelingen.” Daarbij wordt veel waarde gehecht aan de mening van collega’s. En als stagiair maak je deel uit van dat team van collega’s.

Hoewel ik soms in het diepe werd gegooid, was de kant altijd dichtbij. Als stagiair bij Kennisland krijg je veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheden. Je moet dan ook zelf goed in de gaten houden wanneer je hulp nodig hebt. Domme vragen bestaan alleen als je het antwoord zelf weet. Ik had een divers takenpakket, dat regelmatig veranderde. Zelf vond ik het heerlijk om niet steeds hetzelfde te moeten doen. Naast praktisch werk vroeg men mij ook mee te denken en hardop ideeën uit te spreken. Dat was soms een moeilijk, maar zeer uitdagend onderdeel van mijn stage. Kennisland gelooft (terecht) in de verfrissende werking van nieuwkomers. Men staat dan ook open voor verandering, feedback en zelfs harde kritiek.

Mijn Kennisland-dagen hielpen bij een mooie afsluiting van mijn studietijd. De openheid van Kennisland werkte voor mij besmettelijk. Hopelijk zullen er nog velen besmet raken met het prachtige virus dat Kennisland heet.

 

Anna van Zoest over haar stage bij KL (2004)
Na drie jaar studeren in Londen en het halen van een Bachelor’s degree in moderne geschiedenis wilde ik graag werkervaring opdoen. Bij Kennisland kreeg ik de kans mee te lopen, te ontdekken wat ik leuk vind en zogenaamde ‘professionele vaardigheden’ op te doen. De eerste maanden werkte ik als assistent van Frans Nauta, daarna vooral op projecten. Mijn taken waren divers en afhankelijk van wie er wanneer hulp nodig had. Voor de Stedenlink studiereis naar Ierland onderzocht ik het Ierse innovatiesysteem, voor een publicatie over een leven lang leren verzamelde ik de relevante statistieken. Ik deed de logistieke coördinatie van een aantal bijeenkomsten en hielp mee met de inhoudelijke voorbereiding. Als klap op de vuurpijl mocht ik mee naar een internationale conferentie in Brussel over de Lissabon strategie.

Kennisland is een inspirerende plek. Er heerst een filosofie van ‘laat maar zien wat je kan’ en stagiaires krijgen veel verantwoordelijkheid en vertrouwen, al vanaf het begin.“Er heerst een filosofie van ‘laat maar zien wat je kan’ en stagiaires krijgen veel verantwoordelijkheid en vertrouwen, al vanaf het begin.” Er wordt daarom wel verwacht dat je zelfstandig kunt werken en zelf aangeeft wanneer je hulp nodig hebt. Voor mij werkte dit heel goed, ik heb ontzettend veel geleerd, zowel over inhoud als over operationele zaken, en ondertussen heel veel gelachen met mijn KL-collega’s. Het uitgebreide netwerk van Kennisland heeft me ook aan een volgende stageplek geholpen: bij de denktank IPPR in Londen. Na de zomer blijf ik in Engeland om mijn studie af te maken aan de universiteit van Oxford.

 

Corline van Es over haar stage bij KL (2004)
Tijdens mijn stage heb ik de Jaarvergadering van Nederland Kennisland georganiseerd.

Wat mij vooral aansprak aan de stage was de combinatie van de grote mate van vertrouwen dat ik van Kennisland genoot om mijn eigen (individuele) invulling aan het project “Jaarvergadering” te geven en de noodzakelijke samenwerking met alle medewerkers, waardoor ik iedereen binnen de organisatie in korte tijd leerde kennen.

Kennisland is een interessante organisatie waar mensen niet bang zijn zich te begeven op niet eerder ontgonnen gebieden. Ik heb de mogelijkheid gekregen samen te werken met inspirerende personen binnen de organisatie en kunnen proeven van voor mij nog onbekende gebieden. Stage lopen bij Kennisland raad ik iedereen aan die op zoek is naar een uitdaging en interessante mensen!

p.s. Later is Corline jaren lang in dienst geweest bij Kennisland