KL in de media

Regelmatig verschijnt Kennisland in de media, of het nu om een radio-interview gaat of om een opiniestuk in een landelijke krant. Op deze pagina zie je een (kleine) selectie.

header_img
KL was here!

Maker: Kennisland

Rechten:

Original

Download

2018

23 oktober ‘‘Arbeidsmarkt met afstand tot mensen’.
Tessa de Geus wijst erop dat sinds de overheid zich terugtrekt, het aantal sociale ondernemingen fors stijgt. Hun missie richt zich vaak op mensen die moeite hebben een baan te vinden. Helpt dit, of is het vooral een verdienmodel?
OneWorld

6 oktober Interview met Kimon Moerbeek, adviseur Onderwijs (en directeur Kennisland) over tien jaar pionieren: “Leraren hebben een enorme intrinsieke motivatie voor hun vak, maar zijn vaak gefrustreerd door het systeem waarin ze werken. Met Onderwijs Pioniers en daarna LOFvoordeleraar geven we hen handvatten om onderwijsvernieuwing zelf en met elkaar vorm te geven.” Luister hier het hele interview.

4 oktober ‘Obsessed with impact – towards a systems approach for social change’.
Tessa de Geus on the obsession with measuring impact that is distracting initiatives from understanding, and changing the systems in which they are embedded.
The Broker

20 september ‘Europees Parlement neemt positie in over copyright, meningen verdeeld’.
In berichtgeving over de herziening van de Europese auteursrechtrichtlijn wordt o.a. gerefereerd aan het nieuwsbericht dat Lisette Kalshoven hierover schreef.
Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie

19 september ‘Hello Radio – gezinsleven en leersystemen’ (vanaf 18:30).
Nora van der Linden is gastspreker bij deze radio-uitzending en vertelt o.a. over KL in het algemeen, KL’s social lab-aanpak en het lerarentekort.
Radio Salto

31 juli ‘Nieuwe basisschool in Noord gooit leerstelsel om’.
Op basisschool Klein Amsterdam, een van de winnaars van project Onze Nieuwe School, leren kinderen niet alleen uit boeken, maar ook van het leven in de stad.
Parool

11 juli ‘Koning in de Kolenkitbuurt: ‘Het mooiste ding in mijn leven!” en ‘Koning verklapt paleisgeheim over Rutte’.
Onder begeleiding van waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen bezocht Koning Willem-Alexander een aantal deelnemers van Amsterdammers, Maak je Stad!.
AT5 en Telegraaf

21 juni ‘Nieuwe auteursrechtrichtlijn niet in belang van makers en consumenten’.
Paul Keller vertelt over de mogelijke gevolgen van de omstreden nieuwe auteursrechtrichtlijn die de Juridische Zakencommissie van het Europees Parlement heeft aangenomen. Luister het geluidsfragment hier.
BNR

18 juni ‘Het internet is al een tijdje stuk’.
Het Europees Parlement praat deze week over nieuwe Europese auteursrechtwetgeving. Paul Keller schildert hierbij een machtsstrijd tussen de internetsector en de traditionele contentindustrie.
NRC

April – juni ‘Jeans uitpluizen’, ‘Boontjes doppen’ en ‘Iedereen programmeur’
Tessa de Geus neemt drie sociaal ondernemers onder de loep.
One World

16 april ‘Amsterdammers maken de stad’.
Over Amsterdammers, Maak je Stad!
Amsterdam Krant (p.12)

4 april ‘Buurtpolitici’ aan de bak tijdens eerste stadsdeelcommissievergadering in Noord’.
Wieteke Vrouwe vertelt over het nieuwe bestuurlijk stelsel in Amsterdam.
AT5

2017

27 september ‘Groen licht voor nieuwe school in Noord’.
De bezwaren van een aantal schoolbesturen in Amsterdam-Noord tegen de oprichting van Klein Amsterdam, een van de winnaars van Onze Nieuwe School, zijn door de Raad van State opzij geschoven.
Het Parool

1 september ‘”Onze opvatting over wat kennis is moet ook open”‘.
Thijs van Exel en Tessa de Geus over waarom openheid belangrijk is.
Leer- en Expertisepunt Open overheid

21 juli ‘Kennisland publiceert rapport ‘Bescherming persoonsgegevens uit oorlogstijd”.
Het Netwerk Oorlogsbronnen bouwt een portal met persoonsdata van personen uit de Tweede Wereldoorlog. 
Kennisinstituut Digitale Cultuur

23 juni ‘Regels ruimen is durven loslaten’.
Over Operatie Regels Ruimen.
Leraar.nl

7 april ‘Jongeren stemmen liever per thema dan op een politieke partij’.
Een meerderheid van de jongeren in Nederland tussen de 18 en 34 jaar zou liever per thema een stem willen uitbrengen dan stemmen op een partij. Precies dit is het concept van Het Nieuwe Kiezen, een van de Radicale Vernieuwers.
Financieele Dagblad

5 april ‘Geld voor innovatieve projecten beschikbaar’.
Over Amsterdammers, Maak je Stad!.
Echo (p.7)

27 februari ‘Tessa de Geus On Social Impact Strategies & Assessment For Civil Society Initiatives’. Ook als podcast!
ImpactBoom

2016

19 oktober ‘Lezing Erik Scherder over het belang van bewegen’
Neuro-wetenschapper Erik Scherder legt kinderen die meedoen aan de Spring High Expeditie uit waarom bewegen belangrijk is.
Echo (p.5)

22 september ‘En dit vinden experts van de nieuwe scholen in Amsterdam’
Het Parool volgt de start van de scholen die worden opgericht in het kader van Onze Nieuwe School en tot stand zijn gekomen middels crowdsourcing.
Het Parool

21 september ‘Hoe de muziekindustrie onze vrijheid van meningsuiting en informatie bedreigt’
Op 14 september stelde de Europese Commissie een herziening van het auteursrecht voor. Volgens de muziekindustrie had er een schepje bovenop gemogen. Volgens anderen is het internet zoals we het kennen in gevaar. Wat staat er voor de gewone internetgebruiker op het spel?
De Correspondent

18 september ‘Geoblocking: Digital border fences in the internal market’
De legpuzzle die we hebben gemaakt om de complexiteit van de uitzonderingen op het auteursrecht in de Europese lidstaten te verbeelden heeft de Duitse televisie bereikt (vanaf 3:40 min).
ARD

17 september ‘Pepijn Reeser over het Taalmuseum’
Maandag 19 september is in de foyer van het Stadhuis van Leiden het allereerste Taalmuseum geopend. Leiden is de thuishaven , maar het is een museum dat in principe door het hele land kan reizen. Het museum wil de kennis en het enthousiasme voor taal bevorderen.De eerste tentoonstelling heet Van Wie Is De Taal? en is samengesteld door historicus en museumdeskundige Pepijn Reeser van Kennisland.
NPO Radio 1

5 juli ‘EU gathers social innovators to brainstorm new inclusive future’
Why is there a need for social innovation? If there were any doubts, the challenges were set out by Nora van der Linden in the opening address to the Social Innovation Academy at the Kalkscheune in Berlin.
Pioneers Post

1 juni ‘Do’s en don’ts van open data’
Publieke instellingen beheren soms data waarvan ze zelf niet weten dat het van waarde kan zijn voor een andere partij. Gelukkig stellen steeds meer publieke instellingen hun data digitaal beschikbaar als open data.
Smart City Special van Telegraaf

27 april ‘Pools protest met dagboek Anne Frank’ (Parool) en ‘Pools protest met dagboek Anne Frank’ (Telegraaf)
Onze Poolse partner Centrum Cyfrowe publiceerde de oorspronkelijke versie van het dagboek van Anne Frank. Dit is een oproep om het auteursrecht in de Europese Unie te harmoniseren en een belangrijk historisch document beschikbaar te stellen. Lees meer
Parool en Telegraaf

26 april ‘Dagboek Anne Frank online als protest tegen auteurswetbeperkingen’ en ‘Auteursrecht belemmert ons Anne Franks dagboek te lezen’
Onze Poolse partner Centrum Cyfrowe publiceerde de oorspronkelijke versie van het dagboek van Anne Frank. Dit is een oproep om het auteursrecht in de Europese Unie te harmoniseren en een belangrijk historisch document beschikbaar te stellen. Lees meer
Emerce en Nederlands MediaNieuws

21 april ‘Leraren nemen de leiding’
Een groeiend aantal leraren vindt het onderwijs niet meer van deze tijd. Ze nemen zelf het voortouw en veranderen het systeem langzaam van binnen uit. ‘Het industriële systeem van onderwijsfabrieken moet afgebroken worden’ schrijft Kimon Moerbeek.
Intermediair

22 maart ‘Crowdsourcing education: creating room for the unusual suspects’
Een interview met Chris Sigaloff, een van de sprekers op TEDx AmsterdamED.
TEDx AmsterdamED

3 maart ‘European Social Innovation Competition’
Chris Sigaloff vertelt over dit initiatief van de Europese Commissie. KL is een van de partners.
BNR Radio (vanaf 06:45 min)

22 februari ‘Denk mee: hoe kunnen vluchtelingen bijdragen aan Europa?’
In Ritme van de Stad geeft Nora van der Linden tips om een succesvolle en wellicht prijswinnende oplossing te bedenken: ´Betrek vluchtelingen bij je concept.´
AmsterdamFM

13 februari ‘Special Radicale Vernieuwers’
Neelie Kroes: “Je moet af en toe op je bek durven gaan”.
Vrij Nederland

11 februari ‘Economie met Amba’
Amba Zeggen bespreekt voor Radio EenVandaag het financiële en economische nieuws. Vandaag de Radicale Vernieuwers.
Radio 1 (vanaf 05:06 min)

9 februari ‘Een tafel die stroom opwekt’
Over de winnaar van Radicale Vernieuwers Caventou.
NOS

9 februari ‘Deze radicale ondernemers gaan het maken in 2016’
Over Radicale Vernieuwers.
RTLZ

9 februari ‘Op deze school worden de docenten van de toekomst opgeleid’
Over de publiekswinnaar van Radicale Vernieuwers
RTLZ

9 februari ‘Deze man bedacht een radicaal nieuw kiesstelsel’
Over Het Nieuwe Kiezen, een van de Radicale Vernieuwers.
RTLZ

28 januari  ‘Amsterdam pioniert met schoolideeën’
De Volkskrant

28 januari Radio-interview met Chris Sigaloff en enkele schoolmakers
AmsterdamFM

28 januari ‘Schooldroom wordt werkelijkheid’
Het Parool (via Blendle)

27 januari ‘Nieuwe scholen richten zich op techniek, natuurlijk leren of wereldburgerschap’
Nieuw Amsterdams Peil

27 januari  ‘Winnende plannen voor nieuwe Amsterdamse scholen gepresenteerd’ (video)
AT5

27 januari ‘Deze 4 bijzondere onderwijsplannen mogen echte scholen worden’
Het Parool

25 januari ‘Nieuwe scholen stichten vergt durf’
Opiniestuk waarin Chris Sigaloff en Pieter Hettema stellen dat de huidige regels en tradities innovatie in het onderwijs remmen.
Het Parool

Tweewekelijks ‘Nieuws en Co’
Chris Sigaloff is dit jaar op vrijdagen (ongeveer) tweewekelijks om (ongeveer) 16.20u te gast bij het programma ‘Nieuws en Co’ op Radio 1 om te reflecteren op het nieuws vanuit KL.
Radio 1

2015

1 september ‘Deze 15 plannen zijn over in de zoektocht naar nieuwe scholen’
Bekendmaking van de 15 plannen die door mogen naar de incubator.
Het Parool

31augustus ‘Amsterdam zoekt schoolmakers voor nieuwe scholen’
Mooi item van 2 minuten op RTL Nieuws over Onze Nieuwe School. Er komen ook deelnemers aan het woord.
RTL Nieuws

31 augustus ‘Amsterdammers dienen vernieuwende schoolideeën in’
Radio-interview met Jurjen van den Bergh over Onze Nieuwe School.
NPO Radio Een Vandaag

18 augustus ‘Ongeveer 120 ideeën voor nieuwe scholen’
Een leuk filmpje gemaakt door Frank Awick van AT5 over ons project Onze Nieuwe School.
AT5

18 augustus ‘Amsterdammers hebben 124 ideeën voor nieuwe scholen’
Een vmbo alleen voor jongens? Een tweetalige school met lessen in het Nederlands én het Frans? De gemeente Amsterdam vroeg burgers om een plan voor hun ideale school en kreeg 124 ideeën binnen. Maximaal vier daarvan worden uitgewerkt. Mogelijk staan bij de winnende scholen over een jaar de eerste leerlingen op de stoep. Een artikel over ons project Onze Nieuwe School.
Volkskrant

juli 2015 ‘Erik Gerritsen: vrolijke drammer’
“‘Wat bezielt je’, vroeg ik Erik Gerritsen toen ik hoorde dat hij SG werd” vertelt Chris Sigaloff over de voorzitter van de Raad van Toezicht van Kennisland en nieuwe secretaris-generaal op VWS.
Skipr nr. 7-8

22 juni Jurjen van den Bergh over het ROC Leiden. Centrale vraag: hoe blijven leraren en leerlingen buiten schot, en hoe ziet goed beroepsonderwijs eruit?
BNR Nieuwsradio

juni ‘Amsterdam zoekt schoolmakers’
Uitgebreid artikel over Onze Nieuwe School in dit vakblad voor het voortgezet onderwijs.
Vantwaalftotachttien

22 april ‘Meedenken over nieuw onderwijs’
Bij het project Kraamkamer (Onze Nieuwe School red.) kan iedereen een idee indienen voor een nieuw op te richten school. Wethouder Simone Kukenheim en projectleider Jurjen van den Bergh hopen op zo verschillend mogelijke plannen.
Het Parool

26 maart ‘Prijsvraag voor oprichten van nieuwe scholen’
Artikel over de nieuwe Amsterdamse Onderwijs Challenge++Amsterdamse Onderwijs ChallengeZie ook de projectpagina. waarbij iedereen met een hart voor onderwijs in Amsterdam wordt uitgedaagd een nieuwe school te bedenken. De meest kansrijke initiatieven krijgen begeleiding en worden als het even kan ook daadwerkelijk gerealiseerd.
Het Parool pagina 15

19 maart ‘Digitaliseren Nederlands erfgoed 25 miljoen te duur’
Kritisch stuk over het digitaliseren van honderd jaar Nederlandse foto-, film-, radio- en tv-geschiedenis binnen het project Beelden voor de Toekomst.
Volkskrant

3 maart ‘Wij krijgen te weinig waar voor ons geld’
Jurjen van den Bergh wordt aangehaald over de studentenprotesten.
De Standaard pagina 18

2 maart ‘Bied kwaliteit en de protesten verstommen’
Jurjen van den Bergh: “Studenten moeten meer betalen en willen beter onderwijs. Dat kan. Maak de masteropleidingen zoals ze ooit bedoeld waren.”
Volkskrant Opinie

2 maart ‘Bezetting Maagdenhuis perfecte timing’
Jurjen van den Bergh: “Op dit moment is er heel wat te vragen en te eisen vanuit de studenten. Zij hebben net een offer gedaan door een miljard bezuinigingen voor hun rekening nemen. Dan mag je ook zeggen waar dit terecht komt.”
De Nieuws BV op Radio 1

2014

7 november ‘Een datingsite voor beeldende kunst’
Open Cultuur Data, een initiatief van Kennisland, Open State Foundation en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, zet zich in voor ‘het openstellen van data uit de culturele sector.’ Dat doet het onder meer door de gedigitaliseerde collectiestukken van musea en andere erfgoedinstellingen op een overzichtelijke en publiek toegankelijke manier bijeen te brengen.
De Correspondent

26 september ‘Geef burger stem in de wetenschap’
Marlieke Kieboom betoogt: Om tot echt maatschappelijk relevant onderzoek te komen moet de wetenschapsagenda ook meebepaald worden door een dwarsdoorsnede van de samenleving. Zo worden niet alleen de belangen van organisaties, maar ook de belangen van de samenleving als geheel beter vertegenwoordigd, en biedt onze wetenschapsagenda perspectief voor iedereen.
Het Parool pagina 22 (ook hier te lezen)

22 september ‘Angst voor puinhoop bij decentralisaties is wél terecht’
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ziet geen problemen. Daar is echter alle reden toe, waarschuwt Thijs van Exel. ‘Angst mag een slechte raadgever zijn, roekeloosheid is verwijtbaar.’
Volkskrant

september ‘Pionieren in onderwijs’
Een persoonlijk verhaal van docent George de Wrede die dankzij Onderwijs Pioniers een stoomcursus Kunst voor niet-kunstvakken ontwikkelde.
Kunstzone pagina 38-39

29 augustus ‘Helpt veel, kost een beetje’
Een beurs van Onderwijs Pioniers, hoe bescheiden ook, geeft leraren net het duwtje in de rug om het onderwijs echt te kunnen verbeteren.
Eindhovens Dagblad

juni ‘Dag subsidie, hallo crowdfunding’
Gemeenten houden de hand op de knip en dat betekent dat er minder subsidies zijn wijkverenigingen, welzijnsorganisaties en buurtactiviteiten. Het aanspreken van alternatieve financieringsbronnen zoals crowdfunding heeft grote gevolgen voor de overheid. Met citaten van Aster van Tilburg van Voor je Buurt.
PM (Public Mission)

21 mei ‘Radicale vernieuwers’
Wie hebben de beste ideeën en doén er ook wat mee? De jury, met Daan Roosegaarde als voorzitter, heeft uit meer dan 200 inzendingen de 14 beste vernieuwers van het jaar gekozen.
Vrij Nederland

5 februari ‘Geld ophalen voor een leukere buurt’
Aster van Tilburg over crowdfundingplatform Voor je Buurt dat enthousiastelingen die hun buurt leuker of socialer willen maken het heft in eigen hand geeft.
Telegraaf.nl

januari ‘R&D in de sociale sector
Wat als de sociale sector een soortgelijk R&D-proces zoals in de tech-sector toepast?
Nieuw Amsterdam januari 2014 pagina 27 

2013

december ‘Creatieve sector? Hard nodig!’
Sociale innovatie en de toekomst van Nederland. Wat is slim zijn anno 2013? En hoe kunnen de creatieve industrie en culturele sector hier mede vorm aan geven?
MMNieuws december 2013 pagina 9

oktober ‘Over opschalen en leren
Burgers als aanjagers van maatschappelijke vernieuwing: een internationale trend die ook wel de ‘doe-democratie’ wordt genoemd. Wat levert het op? Chris Sigaloff schreef dit artikel samen met Remko Berkhout (Hivos).
DOEN Nieuwe vormen van democratie nr. 16 / pagina 73

september ‘Nooit meer uitrollen’
Op zoek naar de contouren van de ideale ambtenaar, sprak Binnenlands Bestuur met drie experts, waaronder Martine Maes. Allemaal benadrukken ze het belang van intuïtief handelen.
Binnenlands Bestuur

5 september ‘Naar een slimmer werkende overheid’
Slimmernetwerk is anderhalf jaar onderweg met de Doetanks, een instrument om de publieke sector te innoveren. Inmiddels zijn er zo’n dertig Doetanks actief of afgerond. Welke resultaten zijn tot nog toe behaald? En wordt er weleens eentje stopgezet omdat de probleemstelling niet duidelijk genoeg is?
PM Public Mission

juni ‘Van idee naar werkelijkheid’
Hoe kun je onderwijs succesvol vernieuwen? Volgens Onderwijs Pioniers door verandering van binnenuit. De organisatie selecteerde negentien ideeën van mbo-docenten en gaat de docenten helpen deze ideeën verder uit te werken.
MBO-krant

juni ‘Onderwijs Pioniers Trofee’
Over de trofee die uitgereikt is aan het beste idee voor het primair onderwijs van 2013: ‘Zoek het uit!’, een database van verschillende thema- en instructiefilms voor leerlingen van verschillende groepen, waarin de expertise van een leerkracht op een specifiek gebied centraal staat.
Kader Primair

28 mei ‘Masterworks for One and All’
Over het beschikbaar maken van tienduizenden kunstwerken in hoge resolutie door het Rijksmuseum. Kennisland adviseerde het museum hierover. Quotes van Paul Keller.
The New York Times

13 april ‘Je moet kinderen entertainen’
Interview met Radicale vernieuwer Jelmer Evers die pleit voor meer vrijheid voor leraren en leerlingen en minder fixatie op cijfers.
Volkskrant, 13 april 2013

16 maart ‘Buurtgevoel van vroeger komt terug: samen delen, samen doen’

Interview met het Voor je Buurt-team over het crowdfundingplatform voor buurtinitiatieven www.voorjebuurt.nl

Het Parool, 16 maart 2013

maart ‘Wie zijn de 23 Radicale vernieuwers?’ (vanaf minuut 8)
Nora van der Linden vertelt op Radio 1 bij WNL over Radicale vernieuwers en licht een tipje van de sluier op over de bekendmaking op 6 maart.
Radio 1, WNL, 6 maart 2013

2012

november 2012 ‘Wie zijn de Nederlandse radicale vernieuwers?’
Vrij Nederland en Kennisland zoeken radicale vernieuwers: mensen die op eigen kracht oplossingen vinden voor maatschappelijke problemen. Mensen – of organisaties – die zich met durf, visie en creativiteit inzetten om de wereld beter te maken. Zie:www.vn.nl/radicalevernieuwers
Vrij Nederland, 10 november 2012

november 2012 ‘Het moet socialer!’ 

Chris Sigaloff onderstreept dat Nederland in feite het verkeerde spel speelt. ‘Als dat spel Kenniseconomie heet, worden we binnenkort gegarandeerd van het bord gevaagd’, zegt ze stellig. Sigaloff: ‘De oude riedel dat je met kenniseconomie groei genereert, die alle maatschappelijke problemen oplost, is echt achterhaald. Vergrijzing of problemen in de zorg los je niet op met robots. Maatschappelijke problemen vergen maatschappelijke oplossingen.’

Volkskrant, 3 november 2012

oktober 2012 ‘Vernieuwende apps dankzij Open Cultuur Data’
Open data (Big Data) beginnen steeds meer vorm te krijgen in Nederland en daarbuiten. Ontwikkelaars en andere belanghebbenden krijgen daardoor de mogelijkheid om hier nieuwe betekenis aan te geven. De eerste verrassende toepassingen in de culturele sector dienen zich aan.
InformatieProfessional, oktober 2012

oktober 2012 ‘Social innovation gains new support in Europe’
Op 1 oktober lanceerde president Barroso de Europese Sociale Innovatie Competitie: een poging van de Europese Commissie om innovatie te crowdsourcen en op de agenda te krijgen. Chris Sigaloff is als expert betrokken bij deze competitie. Ze gaf een presentatie op de bijeenkomst en schreef er een artikel over in The Guardian.
The Guardian, 3 oktober 2012

juli 2012 ‘Onderwijs in 2016 op peil’
Minister Bijsterveld pareert kritische kamervragen van SP, CDA en VVD over de ‘tijdelijkheid’ en matige ‘snelheid’ van de verbetering van het onderwijs in Caribisch Nederland, waar Kennisland partner in het consortium in is.
Antilliaans Dagblad, juli 2012

juni 2012 ‘Lerarenopleidingen blikken vooruit’
Onderwijs is in 2020 tweerichtingsverkeer. Met en van elkaar leren staat centraal. Dat is tenminste de rode draad in de projecten van Expeditie 2020, een ontwerp voor de lerarenopleiding van de toekomst. Studenten leren van docenten en andersom. En scholen leren van de buitenwereld en andersom.
Kader Primair (AVS), juni, pag. 22-24

juni 2012 ‘Onderwijsinnovaties: noodzakelijk voor een duurzame wereld’ 
Kimon Moerbeek: “Waar leerkrachten de ruimte hebben om zelf met nieuwe ideeën te komen, gebeurt veel meer dan op scholen die hiërarchisch georganiseerd zijn.”
Kader Primair (AVS), juni, pag. 10-13

juni 2012 Site gespot: Het Geluid van Nederland: het online ‘geluidsbeeld’
In het project ‘Het Geluid van Nederland’ worden de Eigen Opnames uit het unieke geluidenarchief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid beschikbaar gemaakt. De collectie geeft inzicht in het veranderende geluidsbeeld van Nederland. Thijs van Exel vertelt over het project.
FrankWatching website 

juni 2012 Het Geluid van Nederland
Iedereen kan nu online luisteren naar ’Nederland van toen’. En nu. „Geluid is het kind van de rekening. Het gaat bij de recente geschiedenis van ons land niet alleen om beelden, waar al veel aandacht voor is”, zegt Thijs van Exel van Stichting Nederland Kennisland, een van de initiatiefnemers van het bijzondere geluidsarchief.
Leidsch Dagblad 11 juni 2012

juni 2012 Geluiden waarvan je niet wist dat ze belangrijk waren
Het Geluid van Nederland verzamelt en bewaart alledaagse geluiden en je kunt eraan bijdragen. Om te voorkomen dat we straks bijvoorbeeld het piepen van een deur vergeten zijn omdat alles plots elektrisch is, hebben het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, de Auditieve Dienst en Kennisland samen het Geluid van Nederland
Bright juni 2012

april 2012 Alle ervaringskennis verzamelen
Door de projecten en de samenwerking met allerlei partners, is bij Kennisland veel kennis opgebouwd over maatschappelijke vernieuwing. Chris zet de lessen op een rijtje in een interview.
Nieuwsbrief Marketplace SVN (Slim samen duurzaam ondernemen) april 2012

april 2012 Leraar moet weer alle ruimte krijgen
Erg veel mensen gaan over het werk van een leraar. Gepassioneerde mensen worden daardoor gemangeld. De stelling van Kimon Moerbeek: de leraar zelf moet het meer voor het zeggen krijgen.
Leeuwarder Courant 6 april 2012

maart 2012 Zijn onze scholen future proof?
Om ‘future proof ’ te worden moeten scholen een rijk leerklimaat bieden met bijvoorbeeld audiovisueel materiaal, meer samenwerking tussen leraar en leerling, nadruk op leren in plaats van lesgeven en onderwijs op maat. Ontwikkelaars van leermateriaal en content moeten zich sterker richten op het faciliteren van dit leren. Dit vergt nieuwe vormen van samenwerking tussen leraren, contentaanbieders en ontwikkelaars. Een artikel van Chris Sigaloff en Thijs van Exel.
Informatie maart 2012

2011

oktober 2011 Innovatiebrigade helpt scholen in beweging te blijven
Interview met Marieke Huber, projectleider Innovatiebrigade voor het CAOP over de Innovatiebrigade van de InnovatieImpuls Onderwijs.
BSM Nieuws 13

8 juni 2011 El papel que asignamos a los docentes hace que muchos se vuelvan quejicas
Interview met Chris Sigaloff in de Spaanse krant Magisterio over innoveren in de klas en het rekening houden met de mening van de docenten zelf.
Magisterio 8 juni 2011

1 juni 2011 Kennisland brengt e-Brief
Businessmodel innovatie in de culturele sector, artikel geschreven door Nikki Timmermans en Machteld Vinkenborg
MMNieuws 2011

26 mei 2011 La conoscenza che sprigiona innovazioni sociali
Chris Sigaloff vertelt wat Kennisland doet en hoe.
Forum Pa (Italië)

20 april 2011 Adviesraad is klankbord, spiegel en ambassadeur (PDF)
Joeri van den Steenhoven over zijn rol in de adviesraad van Nuffic.
Transfer Magazine april 2011 p.26

22 januari 2011 Tegelijk met de VS de nieuwe ‘House’ zien
Paul Keller over het online aanbod van legaal film- en televisiemateriaal in Nederland.
Parool

2010

27 december 2010 De welvaart zal hoe dan ook van de technologie moeten komen
Joeri van den Steenhoven over veelbelovende Nederlandse innovaties.
Volkskrant

12 december 2010 Nederlands onderwijs zakt in wereldtop
Interview met Chris Sigaloff over het wegzakken van Nederland in de wereldtop van het onderwijs (PISA-rapport).
Radio Nederland Wereldomroep

november 2010 Voorzitter Kennisland: Nederland moet slimmer worden. Interview met Joeri van den Steenhoven.
Transfer Magazine

18 oktober 2010 Oorlogsmonumenten in Beeld: Geschiedenis op iPhone
Frankwatching in gesprek met Lorine van Loon over nieuwe iPhone-app die in het kader van Beelden voor de Toekomst is ontwikkeld.
Frankwatching

september 2010 We moeten uitvinden waar we echt goed in zijn
Interview met Martijn Arnoldus: Hoe staat Nederland er in de wereld van kenniseconomie voor en waar liggen nog kansen?
Mediaplanet/Financieele Dagblad

10 juni 2010 When the copy’s no exception
Interview with Kennisland’s Paul Keller on Creative Commons, Mick Jagger, and the changing role of the archive.
Institute of Network Culture weblog

9 juni 2010 ‘Het heeft geen zin leraren meer geld te geven
Weg met de boodschappenlijstjes. Tijd voor ingrijpende keuzes in HO-kwantiteit en kwaliteit: variëteit en slimmer organiseren. In gesprek met ScienceGuide analyseert Kennisland-voorzitter Joeri van den Steenhoven de ontoereikende HO-strategie. Hoe komen hbo en wo uit de spiraal van steeds meer verwachtingen bij steeds minder geld?
Scienceguide

4 juni 2010 This week in libraries
Paul Keller, together with Jonathan Purday on Europeana and the Public Domain Charter.
Twil

22 april ‘Nooit meer vergaderen’
Artikel over basisschool de Duiventil die een prijs won van de Onderwijs Pioniers.
Parool

9 april ‘Virtuele docent bij lerarentekort
InnovatieImpuls Onderwijs levert tientallen plannen op.
Metro

8 april ‘Video- en leerlingles in strijd lerarengebrek
Het oplopende tekort aan leraren vraagt om creatieve maatregelen. Leerlingen als docent en videolessen zijn slechts een paar ideeën die scholen zelf hebben aangedragen.
Telegraaf

1 april ‘Lerarentekort vraagt om Slimme Scholen’
Scholen moeten ruimte en mogelijkheden krijgen om vernieuwingen te ontwikkelen om het lerarentekort tegen te gaan. Om deze reden is de InnovatieImpuls Onderwijs opgezet.
Schoolzakelijk

25 januari ‘Laat leraren rompslomp zelf opruimen
Leraren moeten van hun scholen het vertrouwen krijgen om de bureaucratie waarmee ze te maken krijgen zelf aan te pakken, betoogt Chris Sigaloff in de Volkskrant.

2009

Oorlogsfoto’s geotaggen met Mapit1418
Een project van het Nationaal Archief en Kennisland in het kader van Beelden voor de Toekomst
InformatieProfessional oktober 2009

Die Kafka Brigade ruckt aus gegen den Amtsschimmel
Artikel in Zwitserse krant naar aanleiding van telefonisch interview met Lobke van der Meulen
Tages-Anzeiger 7 oktober 2009 (pdf)

Beschikbaar maken van gedigitaliseerd erfgoed
Het project Beelden voor de Toekomst staat voor de uitdaging talloze film- blikken, foto’s en uren audio en video te digitaliseren. In het eerste deel1 van een tweeluik over dit project lag de nadruk op het proces achter de schermen. In het tweede deel gaan Marcel Oosterwijk en Thijs van Exel in op de diensten en businessmodellen waarmee het gedigitaliseerde erfgoed naar de gebruikers kan worden gebracht.
InformatieProfessional juni 2009

Beelden uit het verleden, bewaard voor de toekomst
Tienduizenden filmblikken, miljoenen foto’s en honderdduizenden uren audio en video liggen klaar voor digitalisering. Voor die uitdaging staat Beelden voor de Toekomst. In een tweeluik beschrijft Marcel Oosterwijk dit grootste digitaliseringsproject van audiovisuele collecties in Europa. In het eerste deel geeft hij een kijkje achter de schermen. Hoe organiseer je digitalisering en opslag op zo’n grote schaal? En welke lessen kunnen collega-erfgoedinstellingen uit dit project trekken?
InformatieProfessional februari 2009

Polder-Kafka: amputatie is geen bewijs
NRC 15 januari (pdf)

Over ‘Kafka in de Polder’: Nederland wordt een stukje minder Kafkaesk
Volkskrant 16 januari 2009 (pdf)

Over ‘Kafka in de polder’: ‘Ambtenaar moet leren denken vanuit de eindgebruiker’
Website Republic.nl

2008

augustus

Constant Hijzen met een artikel over Aanval op de Uitval (pdf)
Sociaal bestek 2 augustus – Maatwerk voor mensen met meerdere problemen

De Kafkabrigade in een artikel over ondoorgrondelijke regels rond windmolens op zee (pdf)
De Volkskrant 16 augustus p11 – Laat de boel maar lekker waaien

mei
Lobke van der Meulen over knelpunten rond bouwaanvragen
GIS Magazine April/Mei – Verstrikt in de Biab

februari
Paul Keller in een interview over de pilot van Creative Commons en Buma/Stemra(pdf)
Billboard – Imperfect copies – Dutch Authors Looking for Common Ground

februari
Lobke van der Meulen en Frank van IJzerloo (Zenc) over de Kafkabrigade (pdf)
Tijdschrift Sociaal bestek – De Kafkabrigade in het domein van SWZ

 

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/kl-de-media/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/kl-de-media/